Genomfart Mora

Trafikverket och Mora kommun bygger en genomfart för ökad trafiksäkerhet och framkomlighet på E45/väg 70 genom Mora. Tillsammans arbetar vi för att skapa en smidigare och säkrare genomfart där trafiken flyter på bättre för alla trafikslag, vare sig man cyklar, går, åker bil eller reser kollektivt.

Just nu

Entreprenören NCC arbetar sedan hösten 2021 med att bygga delsträcka 1. Detta efter att avtalet med den tidigare entreprenören hävdes på grund av en tvist med Trafikverket under juli 2021. Arbetet med delsträcka 1 beräknas vara klart hösten 2022.

Peab har fått uppdraget att bygga delsträcka 2. Bygget påbörjades i slutet av sommaren 2022. Från september och sex månader framåt är genomfarten avstängd mellan rondellen vid Strandenområdet rondellen vid Kaplansgatan och Strandgatan. Trafiken leds om via Älvgatan Bastubacksgatan.

Hela vägprojektet beräknas vara klart hösten 2024.

På Trafikverkets webbplats kan du läsa veckonyheter med mer detaljerad information om vad som pågår i projektet.

Varför bygger vi en genomfart?

Trafiken genom Mora är i dagsläget kraftigt ansträngd. Även om den kan bli särskilt tung under olika högtider och turistsäsonger så är trängseln märkbar året om. Utredningar i hur man löser problemet har visat på att en ombyggnation av den befintliga vägen är den bästa lösningen jämfört med en förbifart, just eftersom majoriteten av trängseln beror på de som redan bor i kommunen och behöver ta sig från ena sidan av Mora till den andra.

Trafikverket planerar fler körfält, nya cirkulationsplatser, separata gång- och cykelvägar samt passager. Åtgärderna ska leda till färre köer, kortare restider och en minskad miljöbelastning. Åtgärderna ska också leda till att stadskärnan får en mer naturlig anslutning för gång- och cykeltrafikanter till tågstation, kajen samt andra destinationer på andra sidan av E45.

Sammanfattningsvis ska projektet leda till följande förbättringar av trafiksituationen i Mora:

  • Förbättrad tillgänglighet
  • Ökad kapacitet
  • Tryggare och säkrare trafikmiljö
  • Tillgänglig och trevlig stadsmiljö i Mora
  • En hållbar stadsutveckling

Planering

Genomfartsprojektet består av tre olika etapper:

  • Etapp 1 - Nya cirkulationsplatser (2018-2019) Klar!
  • Etapp 2 - Nya gång- och cykelvägar (2018-2019) Klar!
  • Etapp 3 - Genomfarten (2020-2024) Byggstart september 2020

Vad har gjorts?

Under 2018-2019 har flera gång- och cykelvägar samt cirkulationsplatser i och runtom Mora byggts. De utgör etapp ett och två i genomfartsprojektet. Utöver dessa åtgärder har förarbeten med ledningar och bulleråtgärder längs E45 gjorts under hösten 2019 - våren 2020.

Vad återstår att göra?

Den tredje och sista etappen innebär ombyggnationen av själva E45, vilket även kommer vara den mest trafikpåfrestande delen inom genomfartsprojektet. Etappen fokuserar enbart på arbetet med E45 och är uppdelad i två delsträckor:

  • Delsträcka 1 - Vasagatan, från Noretbron till cirkulationplatsen vid Älvgatan (planeras vara färdigt sommaren 2022).
  • Delsträcka 2 - Strandgatan, från cirkulationsplatsen vid Älvgatan fram till Fridhemsgatan. Denna delsträcka kräver periodvis flera olika omledningar av trafiken. Se mer information under "Frågor och svar".
Skiss över Kristineberg där det mesta arbetet pågår under hösten-vintern 2020.

Illustration över hur området nära Kristineberg är planerat att se ut. Källa: Trafikverket.

Kontaktuppgifter

Trafikverket
Britta Brömses, projektledare Trafikverket
E-post: britta.bromses@trafikverket.se 
Telefon: 010-123 85 12

Mora kommun
Niclas Larsson, mark och etableringsstrateg Mora kommun
E-post: niclas.larsson@mora.se
Telefon: 0250-261 01

Frågor och svar om tredje etappen

Under själva byggtiden kommer bilköer bli mer förekommande eftersom omledningar och hastighetssänkningar av trafik blir nödvändigt. Överväg därför att resa med andra typer av färdmedel, exempelvis via samåkning, buss eller tåg.

Det bästa alternativet är dock att ta cykeln, i synnerhet för de som färdas kortare sträckor inom Mora. Ett av kraven som ställts till entreprenören är ratt gång- och cykeltrafikanter ska kunna passera arbetsplatsen säkert.

Även om du är förberedd så kommer störningar att märkas av. Räkna med:

  • Transporter och trafikomläggningar
  • Buller
  • Vibrationer
  • Luftföroreningar (damm, avgaser)
  • Tillfällig grundvattenpåverkan

Trafikverket och Mora kommun arbetar för att att minimera och kompensera för påverkan genom:

  1. Information
  2. Restriktioner vid bygget
  3. Dokumentation och uppföljningar
  4. Flytt av företagsskyltar
  5. Vägskyltning och tillfälliga skydd
  6. Eventuell kompensation om skada på
    verksamhet.

Vid skador eller betydande störningar, kontakta projektledningen!

Under arbetet med den andra delsträckan behöver trafiken omledas via vissa kommunala vägar. Entreprenören är skyldig att anmäla en omledning senast två månader innan vägen stängs. Under dessa två månader ser Trafikverket och Mora kommun att gå ut med information om trafikförändringen. Trafikverket tar även fram lämplig skyltning för omledningen.

De kommunala vägar som pekats ut som omledningsvägar är:

  • Kaplansgatan
  • Vasagatan
  • Oxbergsvägen
  • Morkarlbyvägen
  • Moragatan (vid behov och dialog med Mora kommun, ingen tung trafik)
Karta med kommunala omledningsvägar färgmarkerade. Bild: Trafikverket.

Karta med de kommunala omledningsvägarna färgmarkerade.

Restriktioner för omledning av trafik

Enkelriktad trafik får ledas om på utpekade kommunala vägar under hela byggtiden. Entreprenören tillåts även göra omledningstrafiken dubbelriktad under följande perioder:

  • tre månader år 2022 (22 augusti-30 november)
  • sex månader år 2023 (3 april-16 juni och 21 augusti-30 november)
  • tre månader år 2024 (1 april-14 juni)

Eftersom arbetet är rätt omfattande med läggning av ny asfalt samt utgrävning av mark kommer det att bli en hel del buller. Särskilt bullrande arbeten får entreprenören dock inte utföra mellan kl. 20.00-07.00 om det inte är särskilt överkommet mellan entreprenören och Trafikverket. Vid en sådan överenskommelse kommer boende i närheten bli informerade i förväg innan arbete påbörjas.

In- och utfarter till fastigheter, butiker och restauranger ska finnas öppna under hela byggtiden. Vid behov byggs provisoriska vägar för att säkerställa framkomligheten.

Det här gäller även allmänna parkeringsplatser.

Under Vasaloppets vintervecka och sommarvecka införs en "byggpaus" då entreprenören inte får utföra arbeten som minskar framkomligheten för allmän trafik.

Datum då "byggpaus" gäller.

Arrangemang

Tidsperiod, "byggpaus"

2023


Vasaloppets vintervecka

2023-02-24 - 2022-03-05

Vasaloppets sommarvecka

2022-08-11 - 2022-08-19

Senast uppdaterad: 28 oktober 2022