Hundarna som skapar trygghet

När handledare Pia Juhlin tog med sina finska lapphundar till jobbet på den dagliga verksamheten i Mora hände något magiskt. De funktionsnedsatta deltagarna blev både gladare och tryggare.

en deltagare sjunger tillsammans med en hund

Foto: Pia Juhlin.

På den dagliga verksamheten Myren sker någonting speciellt – de tränar tricks med hundar och sjunger sånger mellan deras dagliga jobb med att städa, klippa gräs och sköta om huset. Det började för fyra år sen och nu uppträder verksamhetens deltagare tillsammans med hundarna i deras årliga vår- och höstshower för en ständigt växande publik.

Myren är en av Mora kommuns dagliga verksamheter som jobbar med att hjälpa människor till arbete och sysselsättning, utifrån beslut enligt socialtjänstlagen eller LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).

Till Myren kommer det dagligen cirka 15 personer som alla har någon form av fysisk eller psykisk funktionsnedsättning. Tillsammans sköter de enklare och större uppgifter på gården, i huset och hos andra uppdragsgivare. Sedan några år tillbaka uppträder deltagarna i en egenproducerad show fullspäckad med sång, dans, trolleri och hundar.

- Vi har blandat musik, trolleri och hundträning med våra dagliga sysslor och det har gjort att deltagarna blir glada och växer. Det blir som en guldkant på vardagen, och det gör det så mycket lättare de där leriga dagarna eller när det är mycket snöskottning, säger Helena Mångsén som är en av handledarna på Myren.

De finska lapphundarna, som är utbildade resurshundar, är sedan några år tillbaka en regelbunden del av verksamheten. När de inte tränar inför showen eller är ute på promenader vilar de inne i huset och myser med deltagarna.

- Vissa söker väldigt mycket tröst och stöd hos hundarna och blir lugnare av dem. Vi såg redan från början när vi började jobba med hundarna att några personer kunde minska på sina behovsmediciner. Och hundarna har det jättebra, de tycker om de här människorna och blir respektfullt behandlade, säger handledare Pia Juhlin.

- Från personer som ville sitta själva och inte kunde jobba med andra kan de helt plötsligt jobba tillsammans och hjälpa varandra. Det är en enorm förändring, säger Helena.

I framtiden drömmer de om en ny byggnad på gården – en plats där de skulle kunna ha lite djur och öva på sina shownummer med musik.

Redan nu börjar förberedelserna inför nästa show, det blir en vintershow den 14 och 15 mars 2020. Den 16 mars bjuds även skolor och äldreboenden in för att ta del av showen.

- Vi jobbar nu för fullt med att skapa helt nya nummer och ribban är åter igen höjd. Vi kommer att bjuda på en blandning av magi och fartfyllda nummer som kommer att locka till både skratt och tårar, säger handledarna Pia Juhlin och Helena Mångsén.

Reportage om Myrens hundshow

Är du ännu mer nyfiken på Myrens hundshow? TV-kanalen Dalavision har gjort ett videoreportage om Myrens halloween-show och tidningen Kommunalarbetaren har skrivit en artikel om showen.

Myrens vintershow

Datum: lördag 14 mars och söndag 15 mars
Tid: 15.00
Plats: Ridhuset på Lomsmyren
Inträde: 50 kronor

Kom ihåg att klä dig varmt då ridhuset inte är uppvärmt. Fika finns att köpa på plats, via swish eller kontant.

Senast uppdaterad: 5 mars 2020