Nätsmarta elever i Färnäs skola
Källkritik, sociala medier och fejknyheter. Det är bara några av de IT-frågor som mellanstadieeleverna i Färnäs skola diskuterar på lektionerna. Sedan ett drygt år tillbaka har de nämligen Nätsmarthet på schemat varje vecka.
– Många elever lever en stor del av sin lediga tid på internet och spelar olika datorspel. Då är det viktigt att uppmärksamma dem på vad som händer där ute men också visa på nätets alla möjligheter, säger Erika Olsson, lärare i Nätsmarthet.
De lär sig hur datorer och surfplattor fungerar, och de analyserar tillsammans innehåll och åldersgränser för populära dataspel – något som eleverna inte alltid har koll på.
– Vi tittar också på hur de kan skydda sig när de är ute på nätet. Integritet och egen säkerhet är viktiga inslag – vem är det egentligen bakom skärmen?
Ett annat område är källkritik. Eleverna har fått granska tidningsartiklar och även skrivit om färdiga artiklar till fejknyheter.
– En del elever blir lite skrämda av allt som är osant där ute och att vem som helst kan se var de befinner sig, via GPS-kartor. Men med kunskap kommer trygghet. Och eleverna är både motiverade och intresserade, säger Erika Olsson.