Hela Mora plockar skräp!

Ett mindre skräpigt Sverige. Det är syftet med Skräpplockardagen som arrangeras på tolv olika platser runt om i Sverige den 19 september. Och Mora är en av dem. "Det är ett evenemang som ska uppmuntra människor att slänga mindre skräp i omgivningen, säger Eva Larsson, miljösamordnare på Mora kommun.

Foto på två personer som plockar skräp

Det är den ideella organisationen Håll Sverige rent Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som anordnar Skräpplockardagen för tredje året i rad. Syftet med dagen är att så många som möjligt ska gå ut och plocka skräp i sin omgivning – det kan till exempel vara intill hemmet, i en park eller i skogen. Dagen är en del av World Cleanup Day då människor över hela världen plockar skräp.

– Det handlar om att uppmärksamma nedskräpningen och att man också kan vara en del av att göra det bättre, säger Inger Skoglund-Hassis, planerare social hållbarhet på Mora kommun.

Ett annorlunda år

I år är det första gången som Mora kommun deltar i evenemanget. Tanken var ursprungligen att det skulle bli ett fysiskt evenemang i centrala Mora, men på grund av coronapandemin blir det inte så. Alla som vill vara med uppmanas istället att plocka skräp på egen hand, eller tillsammans med några vänner.

– Vi hade planerat ett större evenemang med olika aktivteter då vi också tänkte fira att Agenda 2030 fyller fem år. Nu kommer vi istället sätta upp en skräpsorteringsstation vid Cirkusplatsen på Tingsnäs, dit man kan komma och sortera sitt skräp. Jag och min kollega Inger, samt en representant från Nodava kommer också finnas på plats under dagen om man vill komma och prata om skräp, säger Eva Larsson.

Moras skräpplockar-hjälte

Varje kommun som deltar har också en lokal hjälte – någon som är en förebild när det kommer till att plocka skräp. I Mora är det träningsledaren Johan Rydén från Vasaloppet som är vår skräpplockar-hjälte. Han plockar dagligen upp allt skräp han ser när han är ute och cyklar, springer eller åker rullskidor. På skräpplockardagen kommer han tillsammans med IFK Moras skidjuniorer att plocka skräp i delar av diken som de passerar på sina rullskidor.

– Jag cyklar, springer och åker rullskidor nästan varje dag runt om i Mora och förvånas över hur mycket skräp som finns i våra olika miljöer. Jag är med i skräpplockardagen för att jag tror att om vi tillsammans uppmärksammar problemet så blir det också lättare att få till en förändring i våra beteenden, säger Johan Rydén.

En pedagogisk möjlighet

Människor som plockar skräp vid ett cykelställ

Skräpplockardagen är också en perfekt möjlighet att plocka skräp med barnen och göra dagen till en pedagogisk aktivitet. Syftet är egentligen inte att barnen ska städa, utan att de ska lära sig att inte skräpa ner. Det är också ett utmärkt tillfälle att prata med barnen om ämnen som avfall, återvinning och hållbarhet.

Innan du går ut och plockar skräp med barn är det bra om ni går igenom vad de får och inte får plocka. Vassa och farliga saker som till exempel glasbitar, sprutor, döda djur och batterier bör en vuxen ta hand om. Det är också rekommenderat att alla barn har på sig handskar när de plockar skräp och att mindre barn alltid går i närheten av en vuxen. Tänk också på att vara försiktig runt bilvägar.

Håll Sverige rent webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du läsa mer om vad du bör tänka på när du plockar skräp med barn.

Skräpplockardagen - så här fungerar det:

Senast uppdaterad: 15 september 2020