Avrådan från besök inomhus på kommunens särskilda boenden

På grund av den ökade smittspridningen i Mora under de senaste veckorna kommer kommunens särskilda boenden starkt avråda från besök inomhus även efter den 1 oktober. Detta enligt rekommendationer från Smittskydd Dalarna.

Omsorgsboende

Den 1 oktober upphör besöksförbudet på landets äldreboenden enligt beslut från regeringen.

Dock har antalet konstaterade fall av covid-19 på kort tid fördubblats i Dalarna. Under förra veckan konstaterades 164 nya fall i Dalarna, veckan innan var det 79. Dessutom ser man en stor smittspridning i Mora kommun med över 40 konstaterade fall. Mora hamnar därmed på andra plats bland kommuner med högst smittspridning per invånare.

Då Mora och Dalarna nu har en ökad smittspridning rekommenderar Smittskydd Dalarna länets särskilda boenden att vara fortsatt restriktiva med besök inomhus även efter den 1 oktober. Besök ska ske på ett säkert sätt och i första hand ska de ske utomhus.

Smittskydd Dalarna kommer att ompröva rekommendationerna från vecka till vecka.

"Det här är såklart en tråkig nyhet för alla våra boende och deras anhöriga. Så nu gäller det att vi alla skärper oss och verkligen följer rekommendationerna för att vi ska kunna träffa våra anhöriga så snart som möjligt", säger Kerstin Sandgren, medicinskt ansvarig sjuksköterska i Mora kommun.

"Vi kommer att ordna stora tält med värme till våra boenden så att vi kan fortsätta med besök utomhus tills smittan har minskat", säger Joacim Andersson, avdelningschef för vård- och omsorgsboenden.

Senast uppdaterad: 12 oktober 2022