Så fungerar snöröjning och halkbekämpningen i Mora kommun

När snösäsongen nalkas blir det allt fler som funderar på hur vägar plogas och sandas, samt vem som ansvarar för det. Här reder vi ut lite frågor inom området och hoppas att det ska hjälpa dig att få en uppfattning om hur vinterväghållningen i kommunen fungerar.

Vad det är för sorts väg avgör vem som ansvarar för den. De allra vägar flesta faller in i någon av följande kategorier:

karta.morakommun.se och valet ”Snöröjning” Länk till annan webbplats. kan du få fram ett kartfilter över vilka vägar som sköts av kommunen och vilka som sköts av Trafikverket.

Snöröjningen för de kommunala vägarna börjar när snön är mellan 5-10 centimeter djup. Exakt när beror på snöns konsistens, till exempel om det är blöt eller torr snö. Man väger också in hur prognosen ser ut framåt, vad man kan förvänta sig för snömängder, kyla, halka etc.

Fastighetsägares ansvar

På trottoarer är det är det fastighetsägaren som är skyldig att snarast ta bort snö och is som ställer till problem. Fastighetsägaren ansvarar även för att snabbt sanda när det finns risk för halka. När kommunen är fastighetsägare är det alltså kommunens ansvar, annars inte.

Fastighetsägaren är också skyldig att förvara undanplogad snö på sin egen tomt, inte på en annan väg. Häckar och träd ska också beskäras så att de inte hänger ut i vägbanan. Man ska undvika att ha bilar och annat stående utefter vägen.

Läs mer på sidan Snö, halka och sandning

Senast uppdaterad: 16 augusti 2022