Beslut i Mora kommun om fortsatt samverkan med Vasaloppsföreningen

Igår kväll, måndag den 22 november, fattade kommunfullmäktige i Mora beslut om fortsatt samverkan med Vasaloppsföreningen kring drift och skötsel av skidspåren på Mora skidstadion och för en del av Vasaloppsarenan.

Längdskidåkning

- Det här är ett beslut som är väldigt positivt för Moras utveckling. Vi ser det här samarbetet som en unik möjlighet att fortsätta utveckla Mora skidstadion. Vårt signum i Mora är att vi står för ett aktivt liv. Vi vill kunna erbjuda ett rikt friluftsliv och skidåkning är en naturlig del för oss, så det känns väldigt bra att vi kan erbjuda fina skidspår på Mora skidstadion och i klassiska Vasaloppsspår, säger Anna Hed (C), kommunstyrelsens ordförande.

- Erfarenheterna från förra säsongens samarbete mellan oss och Vasaloppsföreningen har varit goda, en utvärdering visar att det har varit högre kvalitet på skidspåren under en längre sträcka. Beslutet innebär fortsatt samverkan under säsongen 2021 – 2022, säger Peter Karlsson, kommundirektör.

Beslutet innebär att Vasaloppsföreningen kommer att sköta all försäljning av spårkort för kommande säsong. Spårkortet som kommunen haft för området Mora Skidstadion och Hemusomådet upp till Eldris ersätts med Vasaloppsföreningens arenakort.

Gäller från och med idag, tisdag den 23 november, för skidåkning på Mora skidstadion, i Vasaloppsarenan och norra Garberg sportcenter.

Dag

Vecka