Företagen i Mora har tredje bästa tillväxten i Dalarna

För sjunde året i rad placerar sig Mora bland de tre bästa kommunerna i Dalarna när det gäller bästa tillväxt i aktiebolagen. Utmärkelsen går till den kommun som har störst andel företag som nyanställer, ökar sin omsättning och går med vinst.

I Synas film kan du se vilka företag som bidragit till vinsten i Mora.

Mora kommer alltså på tredje plats bland Dalarnas 15 kommuner. Vinnare i länet blev Gagnef kommun och Säters kommun kom på andra plats.

- 2021 har varit ett turbulent år, men trots det så har vi ett stabilt företagsklimat i Mora. Jag är väldigt glad över att företagen i Mora utvecklas, växer och har stabila ekonomiska resultat. Resultatet har varit högt flera år i rad nu och det visar att det finns en stabil och hållbar tillväxt, säger Anna Hed (C), kommunstyrelsens ordförande.

Det är kreditupplysningsföretaget Syna som varje år granskar de svenska aktiebolagen. Priset Bästa tillväxt delas årligen ut till den kommun i varje län där företagen har bäst tillväxt. För att utse vinnarna granskar Syna boksluten från samtliga svenska aktiebolag.

- Det är glädjande att våra företag, trots en pågående pandemi med de följdverkningar som den har skapat, fortsätter att växa och utvecklas. För oss i kommunen är det här en signal att anstränga oss ytterligare för att möta de behov som företagen har på både kort och lång sikt. Det gäller bland annat behovet av kompetensförsörjningsinsatser, säger Anders Björkman, utvecklingschef på Mora kommun.

Mora har de senaste sju åren placerat sig mycket bra i rankingen för Dalarna:

• 2021: 3:e plats
  • 2020: 3:e plats
  • 2019: 3:e plats
  • 2018: 3:e plats
  • 2017: 2:a plats
  • 2016: 3:e plats
  • 2015: 2:a plats

Se alla kommuners rankningar på Synas webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 15 december 2021