Mora kommun startar en fritidsbank

Snart öppnar kommunen en egen fritidsbank – som ett bibliotek fast med sport- och friluftssaker. Här kan vem som helst låna begagnad utrusning gratis, vilket ger fler möjligheten att leva ett aktivt liv.

Ett barn med en skateboard

På Fritidsbanken kommer du kunna låna skidor, skridskor, flytvästar, bollar, klubbor, fiskespön, fotbollsskor, hjälmar, tält och mycket mer. Vem som helst kan låna utrustning i max 14 dagar och det är helt gratis.

- Fritidsbanken är perfekt när man vill prova nya aktiviteter eller när man använder utrustning vid få tillfällen. Det är en verksamhet som ger oanvänd utrustning nytt liv, som stimulerar en aktiv fritid, som alltid är gratis och är till för alla, säger Åke Nyström, projektledare för Fritidsbanken.

Vill du skänka utrustning?

I princip all utrustning som ska finnas på Fritidsbanken är skänkt. I förråd, garage och vindsutrymmen finns det ofta mängder av sport- och friluftsutrustning som sällan eller aldrig används.

- Vi på Fritidsbanken tar tacksamt emot all utrustning som vi kan få låna ut. Det kan vara skridskor som blivit urväxta, skidor som är för korta eller fotbollsskor som spelat sin sista match, säger Åke.

Från och med 4 januari kan du lämna in utrustning på Eldsläckarevägen 9 (gamla brandstationen) på tisdagar och torsdagar mellan klockan 14.00-17.00. Det går också bra att lämna utrustning på Återvinningscentralen på Vattumyren.

Vid frågor är du välkommen att kontakta fritidsbanken@mora.se.

Om Fritidsbanken

Fritidsbanken Sverige är en ideell, nationell förening som äger varumärket Fritidsbanken. Alla som driver lokala fritidsbanker är medlemmar i föreningen som verkar utan vinstintresse.

Fritidsbanken samlar in sport- och friluftsartiklar som inte längre används och lånar ut dem gratis, ungefär som ett bibliotek. Syftet med fritidsbanken är att skapa förutsättningar för en aktiv och meningsfull fritid och bidra till ett mer hållbart samhälle genom att flera kan återanvända utrustning.

Läs mer på fritidsbanken.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 17 december 2021