Välkommen till minimässan Blommor och bin

På lördag den 2 april bjuder Mora kommun in till en mässa på Mora bibliotek med fokus på biologisk mångfald och våra viktiga pollinatörer. Under dagen får du information och tips om hur du kan gynna de lokala pollinerarna och skapa din egen äng.

Guldsandbi

Foto: Krister Hall/SLU Artdatabanken

Lyssna på intressanta föredrag under dagen av bland annat entomolog Björn Cederberg och Mats Runeson på Pratensis, producent av svenska ängsfröer. Mora kommun och Naturskyddsföreningen berättar även om ett spännande ängsprojekt som startar under våren.

Inne på biblioteket arrangeras en minimässa där du kan ta del av informationsmaterial och prata med föreningar inom branschen. Bland annat berättar Siljansbygdens Trädgårdssällskapet om projektet "Vårda våra pollinatörer" som vänder sig till föreningens medlemmar och allmänheten.

Alla som deltar får även med sig en påse ängsfröer hem, så att du kan göra om en del av din trädgård till en äng!

Vill din förening eller företag delta på mässan? Hör av dig till ninni.skon@mora.se senast 31 mars.

Minimäsan Blommor och bin

• Lördag 2 april klockan 11.00-15.00
  • Mora bibliotek och kulturhus
  • Föredrag av entomolog Björn Cederberg, Mats Runeson på Pratensis och Mora kommun.
  • Mässa på biblioteket med föreningar inom branschen.
Senast uppdaterad: 15 september 2022