De blev årets kulturprisvinnare och kulturstipendiater

Kultur- och fritidsnämnden i Mora har utsett 2022 års kulturpristagare och kulturstipendiater. Och det blev Britt-Liz Jönsson som blev Moras kulturpristagare och årets kulturstipendium gick till korgmakaren Nils Öhlin och till guldsmeden Miriam Lindberg.

Pristagaren Britt-Liz, silversmycke av stependiaten Miriam Lindberg samt stependiaten Nils Öhlin.

Foto: montage/privata bilder

Varje år delar Mora kommun ut ett kulturpris, med en vinstsumma på 15 000 kronor, och två kulturstipendier på 10 000 kronor vardera. Med kulturpriset vill kommunen stödja och uppmuntra ett aktivt engagemang inom bland annat litteratur, konst, musik eller någon annan betydande kulturell insats. Med kulturstipendierna vill kultur- och fritidsnämnden uppmuntra till utveckling inom det konstnärliga området.

Och i år gick kulturpriset till dramapedagogen och kulturpersonligheten Britt-Liz Jönsson, samtidigt som årets två kulturstipendium gick till korgmakaren Nils Öhlin och till guldsmeden Miriam Lindberg.

Senast uppdaterad: 25 april 2022