Vindkraftverket på Hedboberget sålt

Mora kommuns försäljning av vindkraftverket på Hedboberget är nu genomgörd. Vindkraftverket såldes till vindkraftskooperativet Solivind, för 14,6 miljoner kronor.

Bild

Mora kommun har nu sålt vindkraftsverket i Hedboberget. Vindkraftsverket på bilden föreställer inte det som nu säljs.

2010 köpte Mora kommun ett vindkraftverk i vindkraftsanläggningen i Hedboberget i Rättviks kommun för 38 miljoner kronor. Ägandet av vindkraftverket var länge en gynnsam investering, samtidigt som det försåg Mora kommun med grön el.

2020 beslutade kommunfullmäktige att vindkraftverket skulle säljas. Då uppskattades vindkraftsverkets marknadsvärde till 10 miljoner kronor. Flera intressenter har funnits och den 22 mars beslutade kommunstyrelsen att tacka ja till Solivinds anbud på 14,6 miljoner kronor. Affären avslutades den 1 augusti Solivind ägde sedan tidigare tre vindkraftverk i Hedboberget.

Senast uppdaterad: 2 augusti 2022