Välkommen att fira Ukrainas självständighetsdag i Mora

Publicerad: 22 augusti 2022 Uppdaterad: 23 augusti 2022

På onsdag den 24 augusti är det 31 år sedan Ukraina förklarades självständigt från Sovjetunionen. För att visa solidaritet med det ukrainska folket bjuder Mora kommun in till ett firande i Kommunhusparken. Självständighetsdagen firas med parad, dans, sång och tal.

Ukrainas flagga

Mora kommun uppmärksammar Ukrainas självständighetsdag.

Ukrainas självständighetsdag är en allmän helgdag i Ukraina som firas till minne av Ukrainas självständighetsförklaring från Sovjetunionen 1991. Alla som vill är välkomna att delta i firandet som inleds klockan 17.30 med parad från Emma Zorns torg till Kommunhusparken, där firandet fortsätter.

- Vi ser firandet som en solidarisk gest med de människor som tvingats på flykt på grund av Rysslands invasion av Ukraina. Vi vill även visa vårt stöd till de som bosatt sig i Mora till följd av invasionen, säger flyktingsamordnare Fredrick Bernharth.

Firande av Ukrainas självständighetsdag i Mora

Datum och tid: 24 augusti klockan 17.30-19.30
Plats: Parad från Emma Zorns torg, firande i Kommunhusparken.

Program

• 17.30 - Parad från Emma Zorns torg (mitten av Kyrkogatan) till Kommunhusparken med Kulturskolan Mirandas spelmanslag. Alla kan gå med!
  • Tal från kommunfullmäktiges ordförande Lennart Sacredeus och kyrkoherde Anna Björk. Kommunstyrelsens ordförande Anna Hed är moderator.
  • Musik och dans med elever från Kulturskolan Miranda.
  • Aktiviteter i kommunhusparken med bland annat Fritidsbanken och Rädda barnen.
  • En ukrainsk tolk kommer finnas på plats under firandet.

Det kommer inte finnas sittplatser i parken, ta med eget sittunderlag.

Senast uppdaterad: 23 augusti 2022