Ett lyft för förskolan – bygget på Tuvan är igång

Publicerad: 30 augusti 2022

Bygget av en ny förskola på Tuvan är i gång.

- Vi blir allt fler i Mora och det finns ett stort behov av förskoleplatser. De unga är vår framtid och därför är denna investering särskilt viktig. Härligt att vi är igång, säger kommunstyrelsens ordförande Anna Hed (C).

Personer i bygghjälmar på byggarbetsplats

I förra veckan lyftes de tillfälliga modulerna på plats vid Tuvans förskola. Kommunstyrelsens ordförande Anna Hed (C) gjorde ett besök och fick information om byggprocessen. På bilden från vänster: Mats Jansson, projektledare Mora kommun, Per Gummås, projektchef Skanska, Anna Hed kommunstyrelsens ordförande Mora kommun, Björn Jonsson, projektledare Algeco.

Mora kommun utvecklar förskoleverksamheten genom att skapa bättre lokaler både för barn och personal. Tuvans förskola kommer att utökas från två till sex avdelningar. Planen är att verksamheten kan flytta in i de nya lokalerna hösten 2023. Det första steget i bygget har tagits, och tillfälliga modullokaler lyfts på plats intill tennisbanorna på Tuvan.

Kommunstyrelsens ordförande Anna Hed (C) och kommunens projektledare Mats Jansson besökte byggplatsen när modulerna sattes på plats med hjälp av en mobil lyftkran.

- Det känns bra att vi är i gång. Vi har ett bra samarbete med entreprenörerna, vilket behövs i det här projektet. Det är många olika moment som vi behöver planera tillsammans för att hålla tidsplanen, säger Mats Jansson, projektledare Teknik- och serviceförvaltningen.

Planen är att den nuvarande förskolan på Tuvan flyttar in i de tillfälliga lokalerna i mitten av september. Förskolan kommer då kunna använda delar av sin utemiljö under tiden som den nya förskolan byggs.

Nu flyttas även den tidigare modulbyggnaden från Tuvan. Den kommer i stället användas i andra områden av Teknik- och serviceförvaltningens verksamhet.

Tidsplan

Augusti-september 2022: Tillfälliga modullokaler lyfts på plats och installeras.

September 2022: Nuvarande förskolan flyttar in i de tillfälliga modullokalerna.

September-oktober 2022: Rivning av nuvarande lokaler.

Oktober 2022: Byggstart för den nya förskolan.

Hösten 2023: Inflyttning i den nya förskolan.

Exteriör bild på förskolebyggnad

Den nya förskolan byggs av Skanska efter den här modellen. Bilden är från en förskola som Skanska byggt för Åre kommun i Mörsil.

Senast uppdaterad: 30 augusti 2022