Fritidsbanken öppnar under hösten

Publicerad: 31 augusti 2022

Det är många som längtar efter att Fritidsbanken i Mora ska öppna. Där kommer alla få möjlighet att låna sport- och friluftsutrustning kostnadsfritt. Planen är att verksamheten ska slå upp dörrarna senare i höst.

- Det som är härligt med Fritidsbanken är att alla kan få möjlighet att testa olika aktiviteter. Man behöver återanvända prylar, det här slit och slängsamhället har sina nackdelar, säger Joakim Linder (MOP), första vice ordförande kommunstyrelsen.

Det är väldigt många som har skänkt utrustning, både privatpersoner, företag och föreningar. Just nu arbetar man med att förbereda lokalerna. Bland annat har personer från Mora kommuns verksamhet Arbete och Utveckling fått sysselsättning tack vare Fritidsbanken.

- Det känns verkligen härligt att stå på den här platsen, där Fritidsbanken snart ska öppna. Det här är hållbarhet på flera sätt. Här har medarbetare från Arbete och utveckling fått ett väldigt viktigt uppdrag och får också en möjlighet att komma tillbaka till arbetslivet, säger Anna Hed (C), ordförande kommunstyrelsen.

- Det är en del kvar att göra, vi behöver kolla utrustningen och registrera allt ur säkerhetshänseende. Det finns en tidplan och ambitionen är att starta uthyrningsverksamheten under hösten, säger Åke Nyström, föreståndare Fritidsbanken, Mora kommun.

Senast uppdaterad: 31 augusti 2022