Krisberedskapsveckan 2022 – öka din livsmedelsberedskap

Publicerad: 26 september 2022

Måndag den 26 september startar den årliga informationskampanjen Krisberedskapsveckan. Syftet med veckan är att öka allmänhetens kunskap om Sveriges kris- och krigsberedskap, och att stärka människors motståndskraft inför samhällskriser och krig. Temat för Krisberedskapsveckan 2022 är mat.

Foto på ett skafferi med mat som har lång hållbarhet

Så här kan ett köksskåp med krismat se ut. Foto: Melker Dahlstrand/MSB

Krisberedskapsveckan är en nationell kampanj som organiseras av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och som i år genomförs för sjätte året i rad. Bland de som deltar runt om i landet finns många kommuner, länsstyrelser och frivilliga försvarsorganisationer liksom näringsliv och civilsamhälle.

Årets tema för veckan är mat och ett stort fokus ligger på hur man som privatperson kan förbereda sig inför en kris. MSB motiverar årets tema med att pandemin, det försämrade säkerhetspolitiska läget och klimatförändringar har gjort livsmedelsberedskap till ett aktuellt ämne.

Öka din egen beredskap

Ett sätt att öka din egen beredskap är att förbereda en krislåda eller ett skåp där du samlar saker som du kan tänkas behöva vid en oväntad störning i samhället. För att klara en krissituation så bra som möjligt är det bra att själv kunna ordna värme, vatten, mat och kommunikation. Då kan samhällets resurser fokusera på dem som behöver hjälpen mest.

Det här händer i Mora under Krisberedskapsveckan

• Träffa Mora Orsa Civilförsvarsförening! Föreningen gästar gågatan i Mora på lördag 1 oktober, klockan 10.00-16.00.
  • Få inspiration till din egen krisberedskap. Vi ställer ut en krislåda och informationsblad på Mora bibliotek och i kommunhuset under hela veckan. Kom gärna förbi och samla inspiration för hur du kan sätta ihop din egen krisberedskapslåda med mat.
  • Bläddra i Masen – i veckans nummer kan du läsa om en spännande krisberedskapsmeny som serveras till eleverna på Morkarlbyhöjdens skola.
Senast uppdaterad: 26 september 2022