Kom och fira Genomfart Moras delmål

Publicerad: 3 oktober 2022

Onsdagen den 5 oktober bjuder Trafikverket och Mora kommun in till öppet hus för att fira att första halvan av Genomfart Mora är klar. Ta chansen att få veta mer om vad som är på gång! Du får även träffa konstnären Britta i Dalarna som berättar om inspirationen för kurbitskonsten i gång- och cykeltunneln vid resecentrum.

Illustration över gång- och cykelporten som byggs vid resecentrum.

Illustration över den nya gång- och cykelporten vid resecentrum. Illustration: Trafikverket

Under sensommaren blev de största delarna av delsträcka 1 av genomfarten klar, med nya dubbla körfält på E45 mellan Noretbron och Strandenområdet och två cirkulationsplatser. Det har även blivit säkrare och enklare för cyklister och gående att ta sig till Mora norrifrån, tack vare den nya gångtunneln vid Mora Resecentrum.

- Nu när delsträcka 1 av genomfarten är klar vill vi uppmärksamma och fira att vi kommit halvvägs. Vi ser även det här som en möjlighet att träffa moraborna och kunna svara på deras frågor, säger Madelene Ohls, mark- och exploateringsingenjör, Mora kommun.

Både representanter från Trafikverket och Mora kommun kommer finnas på plats under evenemanget. Trafikverkets projektledare Britta Brömses och Mora kommuns kontaktperson Madelene Ohls kommer att intervjuas om hur det gått i projektet så här långt och om vad som är på gång.

- Om du inte kan delta på plats kommer intervjun sändas direkt via Mora kommuns webb-tv. Det går även att se sändningen i efterhand, säger Madelene.

Konstnären Britt-Marie Nilsson, mer känd som Britta i Dalarna, har skapat kurbitsmålningen i den nya tunneln vid resecentrum. Britta kommer att berätta om inspirationen bakom konstverket och om processen från papper till tunnelvägg.

Öppet hus med Genomfart Mora

• Datum: onsdag 5 oktober
  • Tid: klockan 15.00-17.00
  • Plats: Mora resecentrum

Intervju på scenen med med Trafikverkets projektledare Britta Brömses, Madelene Ohls, mark- och exploateringsingenjör på Mora kommun och konstnären Britt-Marie Nilsson. Anna-Karin Niemann, kommunikationschef på Mora kommun är moderator.

Du kan även se intervjun direkt eller i efterhand via Mora kommuns webb-tv Länk till annan webbplats..

Efter intervjun finns det fika, frågesport och möjlighet att ställa dina frågor om projektet till Trafikverket och Mora kommun. Mora kommuns cykelprojekt finns även på plats vid gång- och cykeltunneln.

Britta Nilssons kurbitsmålning i den nya gång- och cykeltunneln vid Mora resecentrum.

Britt-Marie Nilssons konstverk ”Blomsterlänken” pryder den nya gång- och cykeltunneln vid Mora resecentrum.

Senast uppdaterad: 3 oktober 2022