Inga smittade på Ekbacken

Publicerad: 4 oktober 2022

Smittspridningen av covid-19 på Ekbackens särskilda boende har avtagit. För tillfället finns inga smittade på boendet.

Äldre personer på veranda

Arkivbild från Ekbackens särskilda boende. Foto: Mora kommun

För tid sedan drabbades Ekbackens särskilda boende av en ökad smittspridning av covid-19, både bland boende och personal. Smittskyddsåtgärder sattes in och bland annat isolerades boende på sina rum. Åtgärderna har bromsat smittspridningen och sedan i förra veckan är isoleringen hävd.

- Just nu är läget lugnt. Totalt sett bland alla särskilda boenden i kommunen har vi har bara enstaka fall. Men givetvis fortsätter vi följa de rutiner som finns för att minska risken för smittspridning, säger Joacim Andersson, enhetschef för avdelningschef, vård- och omsorgsboende Mora kommun.

Joacim påminner om att följa Folkhälsomyndighetens allmänna råd, för att minska risken för att personer i riskgrupper blir smittade.

Folkhälsomyndighetens allmänna råd

Senast uppdaterad: 4 oktober 2022