De bildar politisk majoritet i Mora kommun

Publicerad: 21 oktober 2022 Uppdaterad: 24 oktober 2022

Det blir MoraAlliansen som kommer att styra i kommunen mandatperioden 2022-2026. Den nygamla majoriteten utgörs av Centerpartiet (C), Morapartiet (MOP), Moderaterna (M) och Kristdemokraterna (KD).

Bild på Joakim Linder (MOP), Malin Höglund (M), Anna Hed (C) och Lennart Sacrédeus (KD). Foto: Josef Björnetun/Mora kommun

Från vänster Joakim Linder (MOP), Malin Höglund (M), Anna Hed (C) och Lennart Sacrédeus (KD). Foto: Josef Björnetun/Mora kommun

Tillsammans samlar MoraAlliansen 24 av de 41 mandaten i kommunfullmäktige. Beslutet att fortsätta samarbetet inom MoraAlliansen meddelades på en presskonferens under fredagen, där de fyra partier som nu ingår i alliansen deltog. Samtidigt meddelades att Anna Hed (C) föreslås fortsätta i rollen som kommunstyrelsens ordförande och att Joakim Linder (MOP) föreslås fortsätta som kommunstyrelsens vide ordförande.

- Vi hade 24 mandat före valet och vi går ut med sammanlagt 24 mandat efter valet , vilket betyder att vi har en väldigt stabil majoritet. Det har skett en del förändringar för vissa partier inom alliansen, men gemensamt har vi samma mandat som vi hade tidigare, säger Anna Hed (C), kommunstyrelsens ordförande.

- På översta raden blir det inte så stora förändringar. Men sen har ju styrkeförhållandena förändrats inom vår allians. Och det kommer få genomslag på hur det kommer se ut i styrelser och nämnder, så där blir det lite omstruktureringar, säger Joakim Linder (MOP), kommunstyrelsens vice ordförande.

Beslutas på måndag

Beslutet om att godkänna en ny kommunstyrelse med de föreslagna ordförandeposterna fattas när kommunfullmäktige sammanträder på måndag. Då utses även vilka som kommer vara kommunalråd och oppositionsråd för den gällande mandatperioden. Du kan se direktsändningen från hela sammanträdet på vår webb, med start klockan 18.00.

Se sammanträdet via Mora kommuns webbTV Länk till annan webbplats.

Valresultat Mora kommun 2022

Valresultat