Mora gymnasium utvidgar utbudet

Publicerad: 12 januari 2023

Under januari startade ansökningsperioden för elever i årkurs 9 som ska göra sina gymnasieval. Och från och med i år introduceras ett helt nytt program, nämligen Försäljnings-och serviceprogrammet, med fokus på bland annat försäljning och besöksnäring. Dessutom utvidgar Mora gymnasium med en helt ny dansprofil.

I mars förra året fattade Gymnasienämnden i Mora, Orsa och Älvdalen ett enhälligt beslut om att starta ett nytt yrkesprogram; Försäljnings-och serviceprogrammet (FS) hösten 2023. Programmet innefattar entreprenörskap, hållbarhet, digital handel och personlig service.

– Det känns jättespännande att få starta upp ett nytt program. Programmet riktar sig till de elever som är intresserade av handel, försäljning, och marknadsföring. Det är också en chans att studera bland annat entreprenörskap, logistik och kommunikation, säger Magnus Andersson, biträdande rektor på Mora gymnasium.

Försäljnings-och serviceprogrammet är ett yrkesförberedande program och kommer bland annat utbilda elever till yrken inom handel, service, försäljning, besöksnäring, varuhantering, logistik, reception och e-handel, vilket har efterfrågats av både elever och av branscher inom handel, service och besöksnäring. Utbildningen ska också innehålla minst femton veckor arbetsförlagd praktik, vilket både ökar chansen för eleverna att bli anställningsbara, men också för olika branscher att rekrytera framtida medarbetare.

– Vi är väldigt glad att kunna erbjuda det här programmet till våra blivande gymnasieelever, det här är något som efterfrågats både av elever och av branschen, som har ett stort personalbehov. Det kommer också bidra till att ytterligare förstärka skolans attraktionskraft, säger Lena Rowa, gymnasiechef i Mora kommun.

Ny estetisk inriktning

En annan nyhet för blivande gymnasielever är att de som söker antingen Estetiska programmet (ES) eller IB Diploma Programme (IB) kan ansöka om att gå en dansprofil. Den kan sökas av alltifrån nybörjare till tävlingsdansare, och vänder sig till de som vill utvecklas i dans under sin gymnasietid. I praktiken innebär Dansprofilen att eleverna har dans på schemat två gånger i veckan, tillsammans med danslärare från M&M Dansskola.

Läs mer om Mora gymnasiums program och inriktningar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 12 januari 2023