Nya Saxnäsköket invigdes med tårtkalas

Publicerad: 1 februari 2023

Sen årsskiftet lagas lunch, middag och desserter från grunden till Mora kommuns särskilda boenden i det nya tillagningsköket på Saxnäs. På tisdagen invigdes köket med ett stort tårtkalas.

Inga Lill Nordqvist, som bor på avdelningen Gärdet, invigde genom att skära den första tårtbiten.

I filmen ovan kan du se bilder från köket och höra Katarina Bengtsson, köksansvarig, berätta om verksamheten.

Det nya tillagningsköket gör att matlagningen nu görs närmare de boende och anpassas efter deras behov och önskemål. Dagligen lagas mat till ungefär 150 personer i köket.

På de boendes önskemål satsas det extra på efterrätter. Konditorer har anställts som lagar desserter varje dag – och på fredagar bjuds det alltid på tårta.

Invigningen skedde i samlingssalen på Saxnäs. Kostchef Andreas Hermansson, kommunstyrelsens ordförande Anna Hed (C), och socialnämndens ordförande Bert Persson (C) invigningstalade innan Inga Lill Nordqvist, som bor på avdelningen Gärdet, fick skära den symboliska första tårtbiten.

Därefter började tårtkalaset för boende, personal och förtroendevalda. Därefter visade kökspersonalen upp sitt nya kök för alla intresserade.

Människor vid en tårtbuffé

Inga Lill Nordqvist invigde det nya Saxnäsköket genom att skära första tårtbiten. Hon applåderas av Andreas Hermansson, kostchef (till vänster), Bert Persson (C), socialnämndens ordförande samt Anna Hed (C), kommunstyrelsens ordförande. Foto: Josef Björnetun/Mora kommun

Brukare och personal vid tårtbuffé

Brukare och personal vid Saxnäs firade det nya tillagningsköket med tårtbuffé.

Senast uppdaterad: 1 februari 2023