Kringdata Ungdomsarena ger mer istid i Mora

Publicerad: 18 september 2023

Den nya ishallen på Prästholmen IP planeras bli färdig till månadsskiftet september-oktober. Enligt hyresavtalet har Mora IK rättigheterna till ishallens namn, som blir Kringdata Ungdomsarena.

Bild på ishall med röd fasad

Den nya ishallen på Prästholmen kommer heta Kringdata ungdomsarena. Foto: Mora kommun

I februari 2023 beslutade Moras kommunfullmäktige att hallen skulle byggas, för totalt 31 miljoner kronor. Hallen hyrs av Mora IK och enligt hyresavtalet äger föreningen hallens namnrättighet, men ska inhämta kommunens skriftliga godkännande på namnvalet. ”Kringdata Ungdomsarena” har nu godkänts av kommunstyrelsen.

- Att vi hittat en arenasponsor är en oerhört viktig pusselbit som ger oss trygghet i vår verksamhet. Vi måste ju kunna finansiera den arena som kommunen bygger. Nu längtar vi till dagen då vi tillsammans med alla inblandade parter får inviga vår efterlängtade ungdomsarena, säger Peter Masuhr, tillförordnad klubbdirektör i Mora IK.

Den nya träningshallen kommer medföra att fler unga kommer kunna ägna sig åt sin idrott i Mora. Tidigare har vissa träningsgrupper fått träna på annan ort, eftersom det varit brist på istider i Smidjegrav arena.

- Vi i Mora IK är enormt glada och tacksamma mot Mora kommun som tillsammans med oss har fått till en ungdomsarena. En ungdomsarena som vi kämpat för i många år. Det känns verkligen bra att kunna erbjuda tjejer och killar i Mora IK den istid de behöver. Ungdomsarenan för med sig så mycket positivt för föreningen, säger Peter Masuhr, Mora IK.

- Vi är stolta över vårt breda föreningsliv i Mora som erbjuder barn och ungdomar möjligheter till en aktiv fritid. Kringdata Ungdomsarena blir ett viktigt tillskott i idrottslivet i Mora. De höga vattenflödena har varit utmanande under byggprocessen, men vi ser fram emot när isen kan spolas och Moras ungdomar börja träna och spela matcher i hallen, säger Anna Hed, kommunstyrelsens ordförande i Mora kommun.

Senast uppdaterad: 18 september 2023