Betyg på Moras hemtjänst kraftigt uppåt

Publicerad: 7 december 2023

Betyget på hemtjänsten i Mora kommun ökar kraftigt jämfört med föregående år, från plats 221 till plats 93. Det visar årets mätning i Hemtjänstindex, som sammanställer hemtjänstens kvalitet i Sveriges 290 kommuner.

En av kommunens hemtjänstbilar

Hemtjänstindex mäter och jämför kvalitén på hemtjänsten i Sveriges kommuner. I undersökningen granskas fyra delområden; information, biståndshandläggning, utförande samt stöd och utveckling. Inom samtliga av dessa områden har Moras hemtjänst stigit i den nationella rankningen.

– Vi jobbar hela tiden på att förbättra kvalitén i vår hemtjänst, dels genom att titta på hur vi lägger upp vårt arbete på bästa sätt, men också vilka tekniska och digitala hjälpmedel vi kan använda för att erbjuda så bra hemtjänst som möjligt. Bland annat har det gjorts stora insatser för att förbättra tillgängligheten på vår webbplats. Det känns verkligen bra att se att vårt arbete ger resultat, säger Anna Ståhlkloo, socialchef på Mora kommun.

I Mora finns idag 12 hemtjänstgrupper där medarbetare och grupper är fördelade över kommunen, på de omkring 600 personer som får tillgång till hjälp från hemtjänsten. Att hålla en hög kvalitet har inte bara betydelse för dem som har hemtjänst, utan även deras anhöriga, vilket gör kvalitetsundersökningar än mer relevant.

– Detta är ett otroligt glädjande resultat och ett kvitto på att vi gör rätt saker. Att vi på ett år kan förbättra resultatet så kraftigt, trots det ekonomiskt svåra läge som råder i Sverige, är någonting vi ska vara stolta över, säger Anna Hed (C), kommunstyrelsens ordförande.

Mätningen Hemtjänstindex görs på uppdrag av medlemsföreningen SPF Seniorerna, sedan 2022.

Här kan du läsa resultatet för Sveriges samtliga 290 kommuner. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 7 december 2023