Mora kommun på andra plats i Bästa Tillväxt 2023 i Dalarnas län

Publicerad: 13 december 2023

Mora kommun placerar sig bland de tre bästa kommunerna i Dalarna när det gäller bästa tillväxt i aktiebolag. Utmärkelsen går till den kommun som har störst andel företag som nyanställer, ökar sin omsättning och går med vinst.

Flygfoto över Mora.

Mora kommer på andra plats bland Dalarnas 15 kommuner. Vinnare i länet blev Malung-Sälens kommun och Borlänge kommun kom på tredje plats.

-2023 har varit ett tufft år på många sätt för vårt näringsliv, men trots det så har vi ett stabilt företagsklimat i Mora. Jag är väldigt glad över att företagen i Mora fortsätter utvecklas, växer och har stabila ekonomiska resultat. Resultatet har varit högt flera år i rad nu och det visar att det finns en stabil och hållbar tillväxt, säger Anna Hed (C), kommunstyrelsens ordförande.

Det är kreditupplysningsföretaget Syna som varje år granskar de svenska aktiebolagen. Priset Bästa Tillväxt delas årligen ut till den kommun i varje län där företagen har bäst tillväxt. För att utse vinnarna granskar Syna boksluten från samtliga svenska aktiebolag.

- Det är glädjande att våra företag trots en osäker omvärld fortsätter att växa och utvecklas. För oss i kommunen är det viktigt att anstränga oss ytterligare för att möta de behov som företagen har på både kort och lång sikt. Det gäller bland annat behovet av kompetensförsörjningsinsatser, säger Anders Björkman, näringslivschef på Mora kommun.

Läs mer om priset Bästa Tillväxt och vilka Moraföretagare som uppfyllt alla tre kriterier på Synas webbplats Länk till annan webbplats..

Senast uppdaterad: 13 december 2023