Kommunfullmäktige säger ja till folkomröstning om ny högstadieskola på Strandenområdet

Publicerad: 19 december 2023

Kommunfullmäktiges ledamöter valde på måndagskvällen att ställa sig bakom ett nämndinitiativ från Socialdemokraterna. Beslutet innebär att det kommer att genomföras en kommunal folkomröstning i samband med valet till Europaparlamentet, den 9 juni.

Skiss av Strandenområdet.

Det socialdemokratiska nämndinitiativet lämnades in till kommunen fredagen den 15 december. Initiativet behandlades av kommunstyrelsen på måndagseftermiddagen och anmäldes sedan till dagordningen för kommunfullmäktiges sammanträde på måndagskvällen.

Efter debatt ställde sig samtliga partier i kommunfullmäktige bakom förslaget. Det innebär att en lokal folkomröstning kommer att genomföras i samband med valet till Europaparlamentet, som äger rum den 9 juni 2024.

Frågan om folkomröstningen kommer att behandlas igen av fullmäktige den 12 februari. Vid det mötet kommer flera beslut att fattas, bland den om hur folkomröstningsfrågan kommer att formuleras.

Senast uppdaterad: 19 december 2023