Årets vinnare av pedagogiska priset

Publicerad: 5 februari 2024

Canada förskola avdelning röd och Utmelands förskola vinner årets pedagogiska pris för ett utomordentligt arbete.

Det pedagogiska priset delas varje år ut av för- och grundskolenämnden som uppmuntran till två förskolor, skolor eller fritidshem som har arbetat målmedvetet och utvecklande.

Tre kvinnor med diplom på på förskola.

För- och grundskolenämndens ordförande Carina Jannesson Sjöberg (M) tillsammans med Sandra Lundgren, förskollärare på Canada förskola avdelning Röd samt Anna Bength (S) andre vice ordförande i för- och grundskolenämnden. Foto: Mora kommun

Denna gång gick det ena priset till Canadas förskola för deras arbete med fokus på att skapa en rogivande, trygg och stimulerande miljö för barn och pedagoger.

Som exempel har arbetslaget tagit fram ett arbetsområde som fått namnet “Att mötas”. Pedagogerna har utifrån det här arbetsområdet skapat aktiviteter som fokuserar på att just mötas och samarbeta i olika former.

- Canada förskolas arbete är viktigt och lägger grunden för trygga och nyfikna barn som tror på sig själva och vågar utmana sig själva och andra på ett respektfullt sätt, säger Carina Jannesson Sjöberg (M), ordförande i för- och grundskolenämnden.

Det andra priset tilldelas Utmelands förskola för sitt arbete med att skapa en språkateljé, en plats där barnen får möta språkets magi genom böcker, bilder, skapande, drama och andra estetiska lärprocesser. Pedagogerna gör sitt bästa för att trollbinda och skapa inlevelse in i sagans värld med hjälp av rekvisita, röst och rörelse.

Utmelands förskolas arbete är viktigt och förväntas leda till en positiv utveckling av alla barns språk och framtid.

Priset består av ett diplom och 5000 kr att använda till respektive verksamhet.

Fyra kvinnor och ett barn står framför en vägg med barnböcker.

Från vänster: Förskollärarna Erika Svedberg och Ing-Marie Eiritz på Utmelands förskola, tillsammans med För- och grundskolenämndens ordförande Carina Jannesson Sjöberg (M) och andre vice ordförande Anna Bength (S). Foto: Mora kommun

Senast uppdaterad: 5 februari 2024