Gruddbackens förskola avvecklas

Publicerad: 5 april 2024

För- och grundskolenämnden har beslutat att avveckla Gruddbackens förskola. Det går idag 35 barn på förskolan varav 26 barn finns kvar i verksamheten under höstterminen. De har erbjudits plats i närliggande verksamhet eller enligt andra önskemål. Pedagoger från Gruddbackens förskola erbjuds arbete i närliggande förskolor. Den sista verksamhetsdagen blir den 5 juli 2024.

Flygbild över Mora - Noret

I Noretområdet finns det i dagsläget fyra kommunala och en fristående förskola. Inom den kommunala verksamheten i området finns det inför höstterminsstarten en överkapacitet på 49 platser. Det beror på ett lågt barnafödande i området – endast 21 barn föddes 2023 – samt ett lågt söktryck från angränsande områden.

I kommunens förskoleplan finns det beskrivet att förskolorna i Noretområdet ska förtätas. Av samma plan framgår det att Gruddbackens förskola ska samlokaliseras med andra små förskolor i området.

– Vi måste löpande analysera och förändra förskolestrukturen utifrån de förhållanden som råder. När det föds så få barn som det gör nu måste vi anpassa vår verksamhet till det, säger Annette Lassus, verksamhetschef förskola.

För- och grundskoleförvaltningens bedömning är också att Gruddbackens förskolas lokaler – som ägs av Morastrand AB – inte är anpassade till modern förskoleverksamhet. Utemiljön anses för liten och lokalerna bedöms vara för trånga och oöverskådliga. Miljö- och byggnadsförvaltningen har dessutom påtalat brister i lokalerna, som höga bullernivåer från ventilation och kalla golv i vissa rum.

Inför höstterminen 2024 saknas det inom Noretområdet tre förskollärare under förutsättningen att samtliga förskolor drivs som tidigare även hösten 2024. Kompetensförsörjningen inom förskolorna i Mora kommun är och kommer att fortsätta vara en stor utmaning.

– Det är aldrig kul att stänga en förskola och jag förstår att vårdnadshavare kan känna sig besvikna. Vi har en svår situation med kompetensförsörjning i våra verksamheter, med stora pensionsavgångar som står för dörren. Genom att vidta den här åtgärden får vi bättre förutsättningar att ge barnen en bra, pedagogisk förskoletid, säger Inga-Lena Spansk, skolchef.

Senast uppdaterad: 5 april 2024