Högre vattenflöden väntas

Publicerad: 11 april 2024

Den kraftiga avsmältningen av vinterns snö har kommit igång, med högre vattennivåer som följd. Flödena i de större vattendragen väntas inte nå upp till nivåer som skapar omfattande översvämningsproblem, men hur vårfloden utvecklas beror mycket på vädret framåt.

Smältvatten

Våren är här, och med den kommer också snösmältningen. Men en snabb avsmältning och redan höga vattennivåer i Siljan gör att vattennivåerna riskerar att nå högre nivåer än normalt för årstiden. Oreälvs tillrinningsområde har också betydande snömängder som bidrar till situationen, enligt en prognos från Dalälvens älvgrupp Länk till annan webbplats.. Därför uppmanas kommunens fastighetsägare att förbereda sig på höga vattenflöden.

– I nuläget finns det inga formella varningar utfärdade i vårt område, men eftersom väderläget är ganska osäkert vill vi uppmana kommunens invånare att förbereda sig redan nu. Det kan till exempel innebära att säkra båtar och bryggor, se över tätningar, ha tillgång till pumpar eller genomföra andra praktiska åtgärder för att skydda sin egendom. Det kan även vara bra att dubbelkolla att hemförsäkringen täcker skador orsakade av höga vattenflöden, säger Fredrik Kempendahl, säkerhetssamordnare i Mora kommun.

Foto av Fredrik Kempendahl.

Fredrik Kempendahl, säkerhetssamordnare på Mora kommun. Foto: Josef Björnetun/Mora kommun

De höga vattenflödena påverkar Mora såväl som övroga Dalarnas län, då vårfloden förväntas bli kraftigare än normalt i hela länet.

Senast uppdaterad: 11 april 2024