Fler ”Hesa Fredrik” till Mora

Publicerad: 15 april 2024 Uppdaterad: 22 april 2024

I Sverige finns det omkring 4 200 VMA-anläggningar för utomhusvarning, mer kända som ”Hesa Fredrik”. De är redo att ljuda signalen för viktigt meddelande till allmänheten, eller andra signaler. Sedan tidigare var tio larmanläggningar utplacerade på olika platser i Mora. Men de ska nu förstärkas med ytterligare tre signalanläggningar.

VMA-tutan "Hesa fredrik"

Tre nya Hesa Fredrik ska monteras i Mora. Foto: MSB

Ljudet från när signalen från Hesa Fredrik testas känner nog de flesta igen. Tutorna testkörs fyra gånger om året och det sker klockan 15.00 den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december. När Hesa Fredrik testas är det signalen för "Viktigt meddelande till allmänheten" (VMA) som hörs. Därutöver finns det signaler för flyglarm, beredskapslarm och faran över.

Ungefär hälften av alla i Sverige bor så att de kan höra Hesa Fredrik. Och nu ska alltså andelen Morabor som kan höra signalen bli fler. Ytterligare tre anläggningar ska nämligen installerats i Mora tätort, efter att MSB godkännt kommunens ansökan om fler anläggningar. Platserna där de nya ljudanläggningarna ska placeras är på Bjäkenbackens skola, Ekbackens boende och på Färnäs skola. Dessutom flyttas ljudanläggningarna på Lokstallarna och Mora däck och Fälg till Noretskolan respektive nya brandstation. Monteringsarbetet urförs av MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap).

Karta över Moras befintliga och planerade utomhuslarm

Moras tätort ska få tre nya larmsystem uppmonterade.

– Det är mycket positivt att utomhuslarmen nu ses över och att systemet byggs ut i Mora. Att Hesa Fredrik nu kommer kunna höras i både Östnor, Färnäs och på Ekbacken, är ett mycket välkommet tillskott till vår lokala beredskapsförmåga, säger Hanna Lindström, beredskapssamordnare på Mora kommun.

Om larmet går

När utomhuslarmet testas sker det alltid på den förutbestämda tiden och kommuniceras dessutom ut via radio, TV och olika hemsidor. Men om larmet går vid något annat tillfälle är det bra att känna till vad de olika signalerna betyder och hur man ska agera.

VMA: Viktigt meddelande till allmänheten - Gå inomhus. Stäng alla dörrar, fönster och ventilationen, om det går. Lyssna på Sveriges Radio P4, kolla efter nyhetsuppdateringar på TV eller gå in på www.krisinformation.se, alternativt ring till 113 13.

Flyglarm: Ta dig till ett skyddsrum så snabbt som möjligt.

Beredskapslarm: Lyssna på Sveriges radio P4, eller se på TV eller text-TV. Gör dig beredd på att vara hemifrån ett tag, kanske i flera dagar. Ta reda på var det finns ett skyddsrum, gå till skyddsrummet och hjälp till att göra i ordning det.

Ny modell

Den klassiska Hesa Fredrik-tutan drivs av lufttryck, likt en mistlur. Men nuförtiden monteras endast eldrivna signalhorn upp, som dels har en något mer genomträngande ljudbild, men som också kan spela upp antal förinspelade meddelanden, specifika för enskilda platser och situationer. Den gamla sorten finns fortfarande kvar, men i takt med att de behöver bytas ersätts även de med den nya modellen

Hesa Fredrik är bara ett av flera larmsystem i Sverige. Viktigt meddelande till allmänheten kan också förmedlas via till exempel TV, Sveriges Radio P4 och SMS-utskick.

Du kan läsa mer om Hesa fredrik, VMA och samhällsberedskap på MSB:s webbplats. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Visste du att...

• Smeknamnet Hesa Fredrik kommer från 1931, då DN:s krönikör Oscar Fredrik Rydqvist tyckte att signalen lät lika hes som han själv.

• Ljudnivån på larmet uppgår till 138dB vid en meters avstånd från ljudenheten.

• Att sätta upp nya Hesa Fredrik innebär ingen kostnad för kommunen – det står MSB för.

Senast uppdaterad: 22 april 2024