Majbrasor och eldning av trädgårdsavfall

Publicerad: 16 april 2024 Uppdaterad: 30 april 2024

Från och med 1 januari 2024 gäller nya bestämmelser om bioavfall. I begreppet bioavfall ryms förutom livsmedels- eller köksavfall också trädgårds- och parkavfall. De nya bestämmelserna är en del av införandet av EU:s avfallsdirektiv, som bland annat innebär att bioavfall i första hand ska materialåtervinnas.

Majbrasa i skymningen.

Valborgsmässofirande med majbrasa

Miljö- och byggnadsnämnden jobbar med att tolka den nya lagstiftningen. Tills vidare bedömer vi att ingen dispens behöver sökas hos oss för att anordna en majbrasa. Observera att anmälan till Brandkåren Norra Dalarna behöver göras Länk till annan webbplats. precis som förut.

I samband med valborgsfirande med majbrasa vill dock miljö- och byggnadsnämnden lämna följande råd:

• Att du behöver tillstånd från polisen för offentliga tillställningar som avses i 2 kap. 3 § ordningslagen (1993:1617). Kontakta polisen.
  • Att du kan behöva markägarens tillstånd.
  • Att kontrollera att det inte är eldningsförbud innan du tänder majbrasan.
  • Att enbart kvistar och grenar som inte lätt kan komposteras får eldas.
  • Att uppbyggandet av majbrasan ska ske så sent som möjligt innan brasan tänds för att undvika att djur vistas eller bosätter sig i rishögen.

Eldning av trädgårdsavfall

De nya bestämmelserna innebär att trädgårdsavfall ska komposteras på tomten eller lämnas till en återvinningscentral. I praktiken innebär detta att det inte längre är tillåtet att elda grenar och annat trädgårdsavfall.

Förbudet kontrolleras av kommunerna och det är också kommunen som avgör om det finns anledning att göra undantag från förbudet. I Mora/Orsa kommuns renhållningsföreskrift står följande om hantering av trädgårdsavfall. ”Kompostering eller eldning av trädgårdsavfall på den egna fastigheten är tillåten i hela kommunen under förutsättning att det kan ske utan olägenhet för omgivningen och det i övrigt inte strider mot författning eller eldningsförbud. Kompostering, eller avlämning på ÅVC, ska väljas i första hand”.

Med hänvisning till ovanstående bedömer miljö- och byggnadsnämnden att det tills vidare är tillåtet att elda sitt eget trädgårdsavfall så som det beskrivs i renhållningsföreskriften.

Senast uppdaterad: 30 april 2024