De blev årets kulturprisvinnare och kulturstipendiater

Publicerad: 29 april 2024

Kultur- och fritidsnämnden i Mora har utsett 2024 års kulturpristagare och kulturstipendiater. Det blev korgmakaren Jan Matsson som blev Moras kulturpristagare. Årets kulturstipendium gick till Viktoria Brolin och Petter Nygårdh.

Kollage av foto på kamera, korgmakeri och ett mixerbord.

Varje år delar Mora kommun ut ett kulturpris, med en vinstsumma på 15 000 kronor, och två kulturstipendier på 10 000 kronor vardera. Med kulturpriset vill kommunen stödja och uppmuntra ett aktivt engagemang inom bland annat litteratur, konst, musik eller någon annan betydande kulturell insats. Med kulturstipendierna vill kultur- och fritidsnämnden uppmuntra till utveckling inom det konstnärliga området.

Korgmakaren Jan Matsson får Mora kommuns kulturpris för sin insats som förmedlare av kunskap om kulturarvet korgmakeri till nya generationer. Jan har sedan 2003 ansvarat för att föra den långa traditionen med korgmakeri och dess hantverkskunskap vidare till barn och unga i Våmhus. Jan är en traditionsbärare som gör en viktig kulturarvsinsats för att det för Våmhus så viktiga korgmakeriet ska kunna säkras för framtiden och leva vidare. Jan är en fin ambassadör för sin hembygd, för hantverket och för kulturarvet korgmakeri.

Viktoria Brolin får stipendiet för att ha tagit sitt minimalistiska och drömska uttryck med sig genom världen tillbaka till Dalarna och Våmhus och där kunna utveckla sin bildvärld och fotograferandet i projektet ”Vi var här” ett projekt med svartvita porträtt och tillhörande historier.

Petter Nygårdh får stipendiet för sin musikaliska bana. Han har från elev i kulturskolan i Mora och via det lokala bandet Francis, fortsatt sin utveckling som musiker och musikproducent. Stipendiet ska användas till att vidareutveckla kompetensen och det konstnärliga uttrycket inom musikproduktion.

Senast uppdaterad: 29 april 2024