Ekonomiska effekter av Vasaloppet

Vasaloppets årliga sommar- och vintervecka drar många besökare till de tre vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Älvdalen och Mora. Undersökningarna visar att Vasaloppsevenemangen genererar en hel del turismintäkter.

Bild

Vasaloppet, 90 km mellan Sälen och Mora, är utan tvekan en av Sveriges största idrottsklassiker med anor från 1922. Sedan 1922 har Vasaloppet utvecklats och växt med andra distanser till en tio dagar lång "vintervecka". Vasaloppsorganisationen är en året runt arrangör och arrangerar även en sommarvecka med lopp inom mountainbikecykling och löpning. Evenemangen lockar upp emot 100 000 anmälda deltagare per år.

Vasaloppets turistekonomiska effekter

Vasaloppet och de tre Vasaloppskommunerna Mora, Älvdalen och Malung-Sälen i samarbete med undersökningsföretaget Upplevelseinstitutet har genomfört undersökningar av de turistekonomiska effekterna av Vasaloppets vinter- och sommarvecka.

Undersökningarna utgår från det tillflöde av turister och den konsumtion som annars inte skulle ha ägt rum om det inte vore för evenemangen. Turisternas konsumtion av varor och tjänster är viktig för regionen då den tillför omsättning till det lokala näringslivet, skatteintäkter till kommunen och staten samtidigt som den genererar arbetstillfällen.

I den turistekonomiska omsättningen ingår sådant som logi, restaurang, café, nöjen, shopping, souvenirer, lokala transporter, entréer till andra evenemang, livsmedel, drivmedel och så vidare. Vasaloppets deltagaravgifter ingår dock inte i mätningen. Turistomsättningen för de som varit på träningsläger tillkommer.

De senaste undersökningarna av envenemangen gjordes vintern 2025 och sommaren 2022. Vinterveckan 2025 generade runt 302,2 miljoner kronor varav cirka 288,6 miljoner hamnade i Vasaloppskommunerna. Sommarveckan 2022 genererade omkring 113 miljoner kronor varav cirka 107 miljoner omsattes i de tre Vasaloppskommunerna.

Vinterveckan

  • Sammanlagt beräknas 63 940 unika peroner tagit del av vinterveckan fördelat på deltagare, medföljare och publik av intresse.
  • Turisternas konsumtion i samband med Vasaloppets vintervecka beräknas till totalt 302,2 miljoner kronor. 288,6 miljoner omsattes i Vasaloppskommunerna.
  • Logi och boende står för cirka 71,9 miljoner kronor och dagskonsumtion står för cirka 230,2 miljoner kronor.
  • Den totala omsättningen fördelades enligt följande: deltagare 212,6 miljoner kronor, medföljare 69,4 miljoner kronor och publik 20,2 miljoner kronor.
  • Vinterveckan beräknas ha genererat skatteintäkter på 64 miljoner kronor till de tre Vasaloppskommunerna; Malung-Sälen, Älvdalen och Mora
  • Den föregående undersökningen av Vasaloppets vintervecka gjordes 2019. Jämfört med den beräknas antalet turister ha minskat något, men deras konsumtion har ökat med 30 procent. En stor del av ökningen kan förklaras av inflationen, men även något längre vistelselängd i samband med besöket.
  • De deltagare som dagpendlade till evenemanget spenderade i snitt 516 kronor/dagsbesök medan publiken som dagpendlade i snitt spenderade cirka 397 kronor/dagsbesök.
  • De deltagare som övernattade spenderade i snitt 1 597 kronor/dygn medan publiken som övernattade spenderade 1 614 kronor/dygn.

Sommarveckan

  • Sammanlagt beräknas cirka 27 300 turister ha kommit till Vasaloppskommunerna under evenemanget (unika personer).
  • Turisternas konsumtion i samband med Vasaloppets sommarvecka beräknas till totalt 113,1 miljoner kronor varav 106,7 miljoner hamnade i de tre Vasaloppskommunerna.
  • Logi står för cirka 30,2 miljoner kronor och dagskonsumtion står för cirka 82,9 miljoner kronor.
  • En genomsnittlig dagpendlande deltagare spenderade cirka 316 kronor under ett dagsbesök medan en övernattare spenderade cirka 1 344 kronor per dygn av vilket 398 kronor utgjordes av logikostnader och resterande 946 kronor var dagskonsumtion.
  • Den genomsnittlige turisten (som inte deltog i något lopp) spenderade cirka 1 356 kronor per dag, av vilket 410 kronor utgjordes av logikostnad.

Vinterveckan

  • Uppgifter om deltagarna
    • Vinterveckan hade 55 615 anmälda deltagare, av vilka 47 809 kom till start.
    • 3% av deltagarna var lokala (bor permanent i någon av Vasaloppskommunerna). 84% kom från andra kommuner i Sverige, 9% från andra nordiska länder och 4% kom länder utanför Norden. Bland deltagare var det en turistandel om 97% samt en exportandel om 13%.
    • 81% övernattade i någon av Vasaloppskommunerna. 41% bodde i Mora kommun, 36% i Malung-Sälens kommun och 4 % i Älvdalens kommun.
  • Uppgifter om enbart publiken visar att:
    • 19% av publiken var lokala (bor permanent i någon av Vasaloppskommunerna). 74% kom från andra kommuner i Sverige. 6% från nordiska länder och 1% kom från länder utanför Norden. Turistandelen låg därmed på 81% medan exportandelen var 7%.
    • 74% övernattade i någon av Vasaloppskommunerna. 47% bodde i Mora kommun, 21% i Malung-Sälens kommun och 6% i Älvdalens kommun.

Sommarveckan

  • Uppgifter om deltagarna
    • Sommarveckan hade 23 241 anmälda deltagare varav 17 886 kom till start. 16 813 av de startande var turister (94%)
    • 78% av samtliga deltagare kom från Sverige, 13% kom från Norge, 10% kom från något annat land.
    • Cirka 89% övernattade i någon av Vasaloppskommunerna. 48% bodde i Malung-Sälens kommun, 40% i Mora kommun och 1 % i Älvdalens kommun. Den genomsnittlige turisten som övernattade stannade 3,5 dagar och 2,8 nätter i regionen.
  • Uppgifter om enbart publiken visar att:
    • 22% av publiken var lokala (bor permanent i någon av Vasaloppskommunerna), vilket gör att turistandelen var 78%. Exportandelen var 7% dvs kom från något annat land.
    • 26% av publiken var även deltagare i evenemanget.
    • 78% övernattade i någon av Vasaloppskommunerna. 49% bodde i Mora kommun, 26% i Malung-Sälens kommun och 3% i Älvdalens kommun.

Vinterveckan

  • 34% av deltagarna uppger att de åkt på träningsläger inför deltagandet i vinterveckan.
  • De stannade i genomsnitt 5,9 dygn på lägret. I gruppen de som var på läger i någon av de tre Vasaloppskommunerna var snittet 7,1 dygn.
  • 15% åkte på arrangerade läger.
  • De mest populära orterna att förlägga träningsläger på har varit Grönklitt/Orsa 19%, Norge 17%, Sälen 12% och Mora 10%.
  • De som var på träningsläger i de tre Vasaloppskommunerna bidrog med cirka 32 miljoner kronor i omsättning. För Moras del genererade det cirka 10,6 miljoner kronor i omsättning.

Sommarveckan

  • 6% av deltagarna uppger att de åkt på träningsläger på annan ort med minst en övernattning inför deltagandet i sommarveckan.
  • De stannade i genomsnitt 4,9 dygn på lägret.
  • 16% av de som legat på träningsläger uppgav att de var på arrangerade läger.
  • De mest populära orterna att förlägga träningsläger på har varit Sälen 14% följt av Mora 8%.
  • De som var på träningsläger i de tre Vasaloppskommunerna bidrog med cirka 1,3 miljoner kronor i omsättning.
Senast uppdaterad: 19 juni 2025