Statistik om besöksnäring, handel och industri

I Mora finns en expansiv besöksnäring, handel och tillverkningsindustrin. Här hittar du mer fakta om de olika branscherna.

Bild

`

Besöksnäring

Besöksnäringen är en viktig del av Mora kommuns näringsliv. Sedan långt tillbaka har Mora och Siljansbygden varit en lockande destination. Mora har ett strategiskt läge i Dalarna och som knutpunkt för stora delar av Dalarnas besöksnäring med bland annat närhet till hela Dalarnas fjällvärd. Tack vare en unik mix av kultur, miljö och högkvalitativa attraktioner såsom Zornsamlingarna och Vasaloppsveckorna har bygden utvecklat sin position som besöksmål. Det är inte för inte som Dalahästen, som en gång skapades och fortfarande tillverkas för hand här i Moratrakten, är populärare än någonsin.

Idag är Mora kommun en del av destinationsbolaget Visit Dalarnalänk till annan webbplats, som är ett samarbete mellan Dalarnas 15 kommuner och besöksnäringen i Dalarna. 

Det finns cirka 2 300 kommersiella bäddar i Mora fördelat på hotell, stugor, vandrarhem och bed&breakfast. Utöver det finns campingplatser och privat uthyrning.

Besöksnäringen ger många arbetstillfällen till Mora och består både av inresande turism och genomfartsresenärer. Mora är den kommun av Siljans kommunerna som påverkas mest av genomfartstrafiken, främst till Sälen och Idre.

  • Under 2018 spenderad inresande besökare 444 miljoner kronor.
  • Det tillsammans med omsättningen för genomfartstrafiken, beräknades vara 962 miljoner, ger en total omsättning på drygt 1,4 miljarder kronor.
  • Omsättningen ger underlag till sysselsättning för totalt 764 personer. Besöksnäringen medför, förutom de egna arbetstillfällena, även positiva effekter för andra företag i kommunen exempelvis fordonsservice och bygg- och anläggningsarbete.
  • Drygt 1 063 000 turistiska övernattningar gjordes i kommunen, av dessa var 408 000 i kommersiella boendeformer. Av de kommersiella övernattningarna gjordes 90 % av svenskar.
  • Den största gruppen, 47 %, av de utländska övernattningarna i hotell, stugbyar, vandrarhem och camping är från Norge. Om även Tyskland, Nederländerna och Schweiz inräknas svarade dessa för 78 %.
  • Hotellgäster var den ekonomiskt viktigaste boendekategorin under 2018 och beräknas ha spenderat 132 miljoner kronor.

Uppgifterna kommer från "RESURS".

Handel

Handeln i Mora består av tre handelsområden; Noret, Tuvan och centrum. Noret har framför allt större butiker och varuhus inom hus, hem och fritid. Mora centrum är den naturliga mötesplatsen med en trivsam gågata med många butiker, restauranger och kaféer. Tuvan har ett utbud där motor och byggföretag dominerar. 

Mora har en stark position som handelscentrum i Dalarna. Förutom den egna befolkningen ger besöksnäringen goda förutsättningar för handeln.

  • Mora har ett totalt försäljningsindex 2018 på 131. Försäljningsindex visar relationen mellan vad den egna befolkningen köper och vad handeln omsätter totalt. Ett index över 100 betyder att butikerna omsätter mer än vad den egna befolkningen konsumerar.
  • Detaljhandeln omsatte 2018 nästan 1,8 miljarder kronor.

Uppgifterna kommer från "HUI Research".

Industrins har stor betydelse för Mora!

Mora har en lång tradition av tillverkande industri och förmågan att utvecklas över tid. Här finns ett brett spektra av industriföretag med olika inriktning och med modern teknik och starkt utvecklingsfokus. Det finns drygt ett 40-tal industriföretag med egna produkter och varumärken på en internationell marknad samt ett stort antal underleverantörer inom stål och verkstad.

Industrin

  • omsätter över 3,5 miljarder kronor per år.
  • sysselsätter ca 16% av den arbetsföra befolkningen och medräknat tjänster till industrin ger det en fördubbling.
  • sysselsätter direkt och indirekt över 3000 personer.
Senast uppdaterad: 3 december 2019