Så använder du lyssnafunktionen ReadSpeaker

ReadSpeaker är en webbtjänst som använder text-till-tal-teknik på webben. Tekniken gör det lättare för dig som har lässvårigheter eller nedsatt syn att ta del av information på vår webbplats.

När du besöker kommunens webbplats via dator hittar du Lyssnaknappen i det övre högra hörnet av webbsidan.

På smartphones och surfplattor hittar du Lyssnaknappen genom att klicka på "Meny" i övre vänstra hörnet, sedan hittar du lyssnaknappen längst ner i listan. Du kan behöva klicka på "tillbaka" tills du kommer till huvudmenyn för att se knappen. Efter att du klickat på knappen är ReadSpeaker aktiverat tills du stänger av funktionen eller lämnar webbplatsen.

Mer information om hur du använder ReadSpeaker kan du läsa om nedan.

Så gör du

Aktivera webReader genom att klicka på Lyssnaknappen.

Bild på Lyssnaknappen

webReader låter dig även:

• Markera text och klicka på lyssnaikonen som dyker upp för att få din markerade text uppläst.
  • Hålla musen över en paragraf av text för att få den uppläst automatiskt.
  • Se en klutterfri version av webbsidan med text i din föredragna font, storlek och färg samtidigt som den läses högt och markeras.
  • Ladda ner en ljudversion av ditt innehåll för att lyssna offline.
  • Översätta en markerad text till flera oika språk och få texten översätt i det valda språket.
  • Ställa in läshastighet, textmarkeringsfärg, och mer.
  • Markera ett ord och hitta dess definition i ordlistan.
  • Välja uppläsningsspråk.

Tydliga instruktioner om hur man kan använda varje funktion finns tillgängliga i Hjälpverktyget, som du kan hitta i verktygsfältet. Försök att läsa igenom Hjälpverktyget för att få ideer om hur du bäst optimerar användningen av webReader.

Bild på verktygsfältet

Tangentbordsnavigering

webReader kan aktiveras, det vill säga att fokus kan sättas på Lyssna-knappen, med kortkommandot "K". Kortkommandot "L" kommer sätta fokus på spelaren och även starta uppläsningen. Många av webReaders verktyg och funktioner har också dedikerade kortkommandon.
Kortkommandona aktiveras med olika modifierartangenter, beroende på webbläsare och operativsystem (för en lista över olika modifierare i olika miljöer, klicka här: https://en.wikipedia.org/wiki/Access_key).

Inom spelaren och verktygspanelen, det vill säga när spelaren är i fokus, kan tab/shift+tab användas för att navigera, och Enter-tangenten för att aktivera en viss knapp eller alternativ.

När handtaget är i fokus ändrar det färg till orange och Lyssna-knappen, spelaren och verktygspanelen kan flyttas runt på skärmen med hjälp av piltangenterna, eller snabbare med hjälp av shift + piltangenterna.

Bild som föreställer Lyssna-knappen med handtag i fokus
  • Fokusera på Lyssna-knappen: modifierare + K
  • Fokusera på spelaren och starta läsningen: modifierare + L
  • Öppna/stäng verktygspanelen: modifierare + 1
  • Öppna hjälpfunktionen: modifierare + I
  • Övriga kortkommandon: se hjälpfunktionen

Kakor

webReader används bäst med kakor aktiverade, eftersom det tillåter användarens personliga inställningar att sparas mellan sessioner.

Plattformar och webbläsare

webReader är enhets- och plattformsoberoence. Det bör fungera med:

• Alla vanliga online-enheter: pc, laptop, Chromebook, tablet, smartphone, och mer.
  • Alla större opreativsystem: Windows, Chrome, Android, iOS, macOS, och mer.
  • Alla större webläsare:
    • för laptops och PC: IE7+, Edge, Chrome, Firefox och Safari
    • för mobila enheter: Safari och Chrome på iOS-enheter, Chrome på Android-enheter, Chrome och Edge på Windows-telefon

För att lära dig mer om ReadSpeaker, besök www.readspeaker.com

Senast uppdaterad: 21 juli 2020