Moras skolelever och förskolebarn slänger allt mindre mat

Matsvinnsarbetet i Mora kommun har blivit en succé. Under 2021 minskade matsvinnet i skolor och förskolor med över en tredjedel, jämfört med 2018. Under fredagens skollunch firade elever och personal med pannkaksfest.

Pannkaksfest, Morkarlbyhöjdens skola Melker Jonsson Bixo elev

Melker Jonsson Bixo på Morkarlbyhöjdens skola var en av alla elever i Mora kommun som firade det minskade matsvinnet.

- Jag är så stolt över kommunens kökspersonal, skolelever, förskolebarn och verksamheter som verkligen har hjälpts åt att tillsammans göra skillnad för att minska matsvinnet. Tillsammans har vi verkligen lyckats fantastiskt bra. De är väl värda att få fira idag, säger Andreas Hermansson, kostchef i Mora kommun.

Att minska matsvinnet är en del av Mora kommuns hållbarhetsarbete. Målet för 2021 var att minska andelen tallrik och serveringssvinn med 25 % mot utgångsvärdet från 2018 års nivå, men vid årets slut hade det minskat med 37%, vilket motsvarar sammanlagt 21 ton mat.

För att göra pannkaksfesten lite extra festlig serverades pannkakorna med grädde eller glass samt fruktcocktail.

Senast uppdaterad: 30 mars 2022