Nästa steg mot ny ishall på Prästholmens IP

Publicerad: 24 januari 2023 Uppdaterad: 26 juli 2023

Kommunstyrelsen beslutade under tisdagens sammanträde att gå vidare med förslaget om att bygga en ny träningshall för ishockeyns barn- och ungdomsverksamhet på Prästholmens IP. Förslaget innebär att en hall av tältmodell kommer byggas. Nu ska förslaget vidare till kommunfullmäktige som fattar det slutgiltiga beslutet.

Hockeyträning i Ishall

Träningshallen som planeras att byggas i Mora är av den här modellen. Foto: Halltec i Sverige AB

Smidjegrav arena är just nu den enda ishallen i Mora, och det är stor brist på träningstider, framför allt för Moras barn- och ungdomsidrottare. Frågan om att bygga en ny träningshall i Mora har sedan ett antal år varit en aktuell fråga i kommunen. Därför har teknik- och serviceförvaltningen, på uppdrag av kommunfullmäktige, tagit fram uppgifter om vad en ny hall skulle kosta samt upphandlat byggentreprenör. Slutsatsen är att det vore möjligt att bygga en träningshall inom den fastställda investeringsramen på omkring 31 miljoner kronor.

– Det känns verkligen bra att vi kommit så här långt i processen. En ny träningshall kommer vara ett enormt tillskott, särskilt för Moras barn- och ungdomsverksamheter, säger Anna Hed (C), kommunstyrelsens ordförande.

Det slutgiltiga beslutet fattas i kommunfullmäktige den 13 februari. Inför beslut av den andra fasen presenteras även ett hyresavtal och ett klargörande av finansiering mellan Mora kommun och Mora IK, som ska hyra hallen. Om förslaget godkänns beräknas den nya hallen vara klar till september i år.

Läs mer om den nya träningshallen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 26 juli 2023