Ny ishall enormt lyft för ungdomsverksamheten

Publicerad: 17 februari 2023 Uppdaterad: 8 november 2023

Mora ska få en ny träningshall för ishockeyns barn- och ungdomsverksamhet. Det beslutades på kommunfullmäktiges sammanträde i måndags. Beslutet innebär att en hall av tältmodell kommer byggas på Prästholmens IP, och beräknas stå klar under hösten.

träning i ishall

Träningshallen som ska att byggas i Mora är av den här modellen. Foto: Halltec i Sverige AB

Smidjegrav arena är just nu den enda ishallen i Mora, och det är stor brist på träningstider, framför allt för Moras barn- och ungdomsidrottare. Frågan om att bygga en ny träningshall i Mora har sedan ett antal år varit en högaktuell fråga i kommunen. Men att bygga en permanent ishall skulle dra ut ytterligare på tiden och behovet av träningstider på isen blir bara större. Därför beslutades i kommunfullmäktige om att bygga en något mer tillfällig lösning, med en hall av tältmodell som kommer kunna vara i drift redan under hösten.

– Det är mycket positivt att vi kan ha en hall på plats så snart. Den här träningshallen kommer vara ett fantastiskt tillskott, särskilt för Moras barn- och ungdomsverksamheter, säger Anna Hed (C), kommunstyrelsens ordförande.

För Mora IK, som har hyresavtal för hallen, innebär den nya hallen helt nya möjligheter.

– Detta är en milstolpe i Mora IK:s historia. Vi kommer nu kunna lyfta barn- och ungdomsverksamheten till en fullskalig verksamhet. Tidigare har vi varit tvungna att förlägga verksamheter i andra kommuner, och ändå inte kunnat erbjuda den träningstid som behövs. Nu kommer vi i stället kunna erbjuda bättre kvalité och utöka den egna verksamheten i Mora, säger Tomas Lind, vice ordförande för Mora IK.

På uppdrag av kommunfullmäktige tog Teknik- och serviceförvaltningen fram uppgifter om vad träningshallen skulle kosta samt upphandlade byggentreprenör. Slutsatsen blev att det är möjligt att bygga en träningshall inom den sedan tidigare fastställda investeringsramen på omkring 31 miljoner kronor, och att den skulle kunna vara färdigställd redan till september i år.

– Bygglovet för en tillfällig träningshall sträcker sig tio år, med möjlighet till förlängning i ytterligare fem. 15 år är också den beräknade livslängden på en hall av den här konstruktionen, berättar Peter Karlsson, kommundirektör i Mora.

Beslutet att gå vidare med byggplanerna fattades med stor enighet under kommunfullmäktiges sammanträde den 13 februari.

Läs mer om den nya träningshallen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Senast uppdaterad: 8 november 2023