Nya förskolan döpt - barnen delaktiga i utformningen

Publicerad: 8 juni 2023

Mora kommuns nya förskola har fått sitt namn. I höst slår portarna upp på Sandängarnas förskola. Eftersom det är en sammanslagning har barnen från både Finnsnäs och Tuvans förskola fått tycka till om hur utemiljön ska bli. Det har skett tillsammans med en landskapsarkitekt och en konstnär.

Ett förskolebarn i gul reflexväst som står på en skolgård och håller en grön plastspade i handen, framför en sandhög.

Bygget av Sandängarnas förskola pågår för fullt. I höstas var förskolebarnen med och tog det symboliska första spadtagen för byggprojektet. Foto: Josef Björnetun/Mora kommun

– Nu har vi ett namn på plats och öppning av den nya förskolan närmar sig med stormsteg. Planen är att kunna öppna dörrarna för barnen vecka 45. Jag är särskilt glad över att barnen i allra högsta grad har fått vara delaktiga i den här processen. Utemiljön är trots allt deras ”arbetsmiljö” och det är viktigt för oss att de kommer att trivas, ha kul och utvecklas, säger Inga-Lena Spansk, förvaltningschef på för- och grundskoleförvaltningen.

Utemiljön kommer också att få konstnärlig utsmyckning. Två konstnärer fick i uppdrag att lämna in skissförslag. Vinnare blev konstnären Johanna Strand med ”Under kottens fjäll”. Johanna arbetar hemma i sin ateljé och sedan transporteras till den nya förskolan.

– Eftersom Mora växer och fler barn väntas gå i förskola under de kommande åren finns det ett behov av en långsiktig och hållbar lösning. På Sandängarnas förskola skapas moderna lokaler för både förskolebarn och personal, säger Annette Lassus, verksamhetschef för förskolan.

Senast uppdaterad: 8 juni 2023