4500 lyktstolpar får LED-belysning

Publicerad: 25 augusti 2023

Nu startar teknik- och serviceförvaltningen ett projekt med att byta cirka 4500 gatubelysningsarmaturer till LED-belysning. Arbetet utförs av Vattenfall och ska vara klart innan årsskiftet.

Gatubelysning i snöfall

4500 lyktstolpar i kommunen får nu LED-belysning innan årsskiftet. Foto: Mostphotos

I november 2022 beslutade kommunstyrelsen att byta ut hela kommunens gatubelysning till LED under 2023. Investeringen var en av de åtgärder som kommunen vidtog för att spara energi.

Arbetet som nu genomförs innebär att Vattenfalls personal kommer röra sig efter vägarna över hela kommunen och uppdatera gatubelysningen. För att komma åt lyktstolpar och de kopplingsluckor som sitter på marknivå kan de i vissa fall behöva gå in på privata fastigheter.

I de fall som kopplingsluckor är skymda av växtlighet kan den behöva beskäras. Det kan handla om enstaka grenar i buskar, häckar eller träd.

Arbetet beräknas pågå under hösten och vintern och ska vara klart före årsskiftet.

Har du frågor kring arbetet? Kontakta kommunens kundtjänst så hjälper de dig att få svar.

Senast uppdaterad: 25 augusti 2023