Yrkesmässan i skolan inspirerar till nya framtidsdrömmar

Publicerad: 31 oktober 2023

Under oktober möttes 19 arbetsgivare och flera hundra Moraelever, från årskurs sex till nio, i Yrkesmässa på skolan. På mässan fick eleverna chansen att testa på ­arbetsmoment och lyssna till inspirationspass om olika yrken.

Montage av bilder med elever som utför moment inom vårdyrket

Både Region Dalarna och Mora kommun fanns på plats på yrkesmässan för att inspirera fler unga att välja att utbilda sig inom vårdyrket. Foto: Mora kommun

- Det här är riktigt kul och så viktigt. Intresset från arbetsgivarna ökar för varje år och det är viktigt att mötas på skolorna, i en miljö där eleverna är trygga, säger Susanne Hedberg Eriksson, processledare för Moraspåret.

Yrkesmässan arrangerades den 19 oktober på Noretskolan och den 26 oktober på Morkarlbyhöjdens skola. Mässdagarna bestod av utställningar samt inspirationsföreläsningar. Nytt för i år var även att Moras årskurs 6 fick komma för att ta del av utställningsdelen.

- Det har varit en bra kontakt mellan elever och arbetsgivare och full aktivitet i mässmontrarna där eleverna fick prova på olika aktiviteter. Några arbetsgivare berättade också att de fått intresse från elever om att få sommarjobba eller praktisera ute på arbetsplatserna. Det visar på att dessa möten är så betydelsefulla, säger Susanne Hedberg Eriksson.

Samarbetet mellan skolan och de lokala företagen är en viktigt ur flera perspektiv. Det vidgar elevernas valkompetens för framtida studie- och yrkesval, men stödjer också den framtida kompetensförsörjningen i Mora.

Flera verksamheter i Mora kommun deltog i mässan, bland annat socialförvaltningen, som har stora rekryteringsbehov.

- Vi behöver fler elever som väljer att utbilda sig inom vårdyrket. Vi har fantastiska medarbetare, men vi behöver bli fler, både på kort och längre sikt. Det är viktigt för hela samhället. Därför känns det väldigt roligt att få möta eleverna på yrkesmässan. Förhoppningsvis lyckades vi inspirera några elever att hålla dörren öppen för vårdyrket ett tag till, säger Joacim Andersson, avdelningschef på socialförvaltningen.

Senast uppdaterad: 31 oktober 2023