Familjehemsveckan lyfter fram vardagshjältar

Publicerad: 27 mars 2024

Vill du veta mer om vad det innebär att vara familjehem och hur du kan göra skillnad för utsatta barn? Ta chansen och besök någon av aktiviteterna under Familjehemsveckan som pågår 22-27 april 2024.

Montage av bilder. Kvinna med rosa hår, samt barn som kramar en ponny och ett barn som får ansiktsmålning

Familjehemsveckan bjuder bland annat på föreläsning med Melinda Jacobs (till vänster) och familjedag med ponnyridning och ansiktsmålning. Foto: Gabriel Liljevall och Mostphotos

I Mora kommun behövs fler vuxna som stöttar utsatta barn, genom att vara till exempel kontaktfamilj eller familjehem. Därför arrangeras Familjehemsveckan i Mora, den 22-27 april. Där har du möjlighet att ta del av föreläsningar och aktiviteter.

- Vi vill inspirera människor att öppna sina hjärtan för utsatta barn och unga, men det är också ett sätt för oss att visa uppskattning till alla våra uppdragstagare för deras otroliga insats, säger Jenny Dahlgren, familjehemssekreterare i Mora kommun.

Under veckan arrangeras föreläsningar med Melinda Jacobs och barnrättsorganisation Maskrosbarn och den avslutas med en familjedag i Vita Björnparken vid Andreasgården.

- Vi vill sprida kunskap och inspiration om vad det innebär att engagera sig som kontaktperson, kontaktfamilj, jour- eller familjehem. Det kan röra sig om att ställa upp för en annan person två timmar i veckan till att ta emot ditt barn i ditt hem på heltid, säger Anna Vallström, familjehemssekreterare.

- Vi arrangerade familjehemsveckan första gången 2019, och fick ett väldigt positivt mottagande. Covid-19 tvingade oss att göra uppehåll i ett par år, men nu är vi redo för Familjehemsveckan igen. Vi hoppas det får lika positiv respons nu, säger Jenny Dahlgren.

Senast uppdaterad: 27 mars 2024