Förhöjda halter av PFAS vid gamla brandstationen

Publicerad: 10 april 2024

I samband med att kommunen 2022 såg över möjligheterna att sälja gamla brandstationen genomfördes det provtagning av marken på fastigheten. De första resultaten visade förekomst av PFAS. Miljökontoret beslutade därför om ett föreläggande om en fördjupad studie. Nu har även de resultaten kommit och de visar att det, vid flera mätpunkter på fastigheten, finns koncentrationer av PFAS som överstiger gränsvärdena.

Bild på gamla brandstationen som numera bland annat inhyser Fritidsbanken.

Det finns ungefär 10 000 olika ämnen som samlas under benämningen PFAS, eller högfluorerade ämnen. De finns överallt omkring oss. Det huvudsakliga sättet vi människor utsätts för det är genom mat och dryck, inandning och till följd av damm i inomhusmiljöer. Eftersom PFAS är en stor och komplex ämnesgrupp finns det fortfarande mycket vi inte vet om PFAS och hur de påverkar människors hälsa och miljön. För vissa PFAS finns det studier som visar påverkan på människor och djur.

Att det finns koncentrationer av PFAS som överstiger gränsvärdena på just den här platsen beror på att sådana ämnen använts i brandskum. Den här typen av markföroreningar är dessvärre vanligt förekommande över hela landet.

Mora kommun kommer att göra ytterligare i provtagning i några kringliggande fastigheter. Respektive fastighetsägare kommer att kontaktas personligen inför detta. Kommunen har även beställt en åtgärdsrapport av konsultföretaget Structor. Den rapporten analyseras och bereds just nu i kommunens organisation.

Senast uppdaterad: 10 april 2024