Ledning och stimulans i grundskolan

Publicerad: 30 maj 2025 Uppdaterad: 4 augusti 2025

Ledning och stimulans är två viktiga bitar av pedagogens arbete i skolan och hjälper eleverna att lära sig på bästa sätt. En god balans mellan ledning och stimulans kan leda till en bra och effektiv lärandemiljö i skolan och eleverna blir mer engagerade i sitt lärande.

Barn bygger med klossar tillsammans.

Ledning innebär att pedagogen sätter upp regler och skapar ordning i klassrummet. Det handlar om att organisera lektioner, ge tydliga instruktioner och skapa arbetsro. Målet är att eleverna ska känna sig trygga och veta vad som förväntas av dem.

Stimulans betyder att pedagogen gör undervisningen intressant och engagerande. Pedagogen väcker elevernas nyfikenhet med spännande frågor, uppmuntrar kreativitet och använder material för att få eleverna delaktiga, nyfikna och vilja lära sig mer.

”Ledning och stimulans är basen i skolans arbete med undervisning och stödinsatser. Behov som uppmärksammas hos enskilda elever bör ligga till grund för hur undervisningen planeras så att den blir tillgänglig för alla elever.” Skolverket.

Vi är alla olika och lika bra

I Mora kommun fokuserar vi på att skapa lärmiljöer som människor mår bra och utvecklas i. Vi bedriver en kvalitativ undervisning som utformas, justeras och förändras utifrån olika behov. Vi agerar förebilder, utbildar och tränar elever i att respektera varje människas egenvärde. Vårt mål är att bedriva ett salutogent, elevhälsoarbete, det innebär att bygga på det som fungerar.


Vad vill du titta närmare på?

Senast uppdaterad: 4 augusti 2025