Vad?

Mora skidstadion på Hemusområdet är en idrotts- och motionsanläggning med centralt läge i Mora som erbjuder möjlighet att utöva en rad olika idrotter och aktiviteter, som längdskidåkning, skidskytte, löpning, mountainbike och discgolf. Anläggningen är mycket populär och nyttjas av såväl elitidrottare som motionärer, året runt. Vasaloppspåret passerar även genom anläggningen.

Under 2025 bygger Mora kommun en ny asfaltsbana på Mora skidstadion, som bland annat används under barmarksäsongen för rullskidor, både av längdåkare och skidskyttar. Investeringen beräknas kosta 20 miljoner kronor.

Produktionen av konstsnö på Mora skidstadion säkerställer en god snötillgång i spårsystemet under hela vintern, oavsett väderförhållanden. Under 2025 och 2026 byggs ett nytt, säkrare och effektivare snösystem, där konstsnö kommer att tillverkas på betydligt kortare tid. Kostnaden beräknas till 35 miljoner kronor.

Varför?

En ny asfaltsbana är en viktig pusselbit för att kunna träna längdskidåkning och skidskytte året runt i Mora. Det är också ett krav för att Mora gymnasium ska fortsätta klassas som Riksidrottsgymnasium för längdskidåkning. Skidgymnasiet lockar elever från hela landet.

Genom att investera i ett nytt och mer effektivt snösystem sänks driftskostnaderna för snöproduktionen, med minskad elförbrukning och mer flexibel produktion. Det skapar långsiktig trygghet och stabilitet för driften av hela Mora skidstadion. Det minskar även mängden tunga transporter till och från området.

Under de senaste åren har utvecklingsbehoven för anläggningen utretts grundligt i dialog med föreningar och andra aktörer som är verksamma på Mora skidstadion.

När?

Under hösten 2024 planeras arbetet och byggstart sker under 2025. Mer information kommer närmare byggstart.

Vem kan jag kontakta för mer information?

Kontakta kommunens kundtjänst så hjälper de dig vidare.

Senast uppdaterad: 27 juni 2024