Om du ska starta en verksamhet som hanterar livsmedel behöver du registrera den hos miljö- och byggnadsförvaltningen och följa vissa regler. Livsmedelsverksamheter kan till exempel vara restauranger, kaféer, butiker, skol- och förskolekök, lager, transportörer eller vattenverk. I Mora och Orsa kommuner finns ca 320 livsmedlsverksamheter som miljö- och byggnadsförvaltningen ansvarar för att kontrollera, hur ofta dessa kontrolleras beror på vad verksamheten gör och hur omfattande verksamheten är. Syftet med kontrollerna av alla livsmedelsverksamheter är att konsumenterna inte ska bli sjuka, lurade eller vilseledda av till exempel den mat som serveras på en restaurang eller den information som finns på en livsmedelsförpackning. En bra livsmedelskontroll bidrar till att konsumenterna känner förtroende för att maten är säker och till att livsmedelsföretagarnas konkurrenskraft ökar. Livsmedelslagstiftningen är, med några få undantag, gemensam för alla EU-länder. Anmäla registrering, ändring eller upphörande window.svDocReady(function(){ var config = { headerSelector: '#svid12_51b3e496167c5f867322c306 .sol-js-toggle-collapse', contentSelector: '#svid12_51b3e496167c5f867322c306 .sv-decoration-content:first', activeClass: 'sol-collapsible__header--active', time: 200, id: 'svid12_51b3e496167c5f867322c306' }; SolUtils.collapseElement(config); }); Om du ska starta en livsmedelsverksamhet behöver du först anmäla den för registrering hos miljö- och byggnadsförvaltningen. Detta gäller för de allra flesta livsmedelsverksamheter såsom restauranger, kaféer, butiker, skolkök, kiosker, lager, transportörer med flera. Verksamheten ska anmälas för registrering oavsett om den bedrivs som en enskild firma, kommunal verksamhet, föreningsdriven verksamhet eller i någon annan organisationsform. Att inte registrera din verksamhet är ett brott mot livsmedelslagstiftningen och du riskerar att få betala en sanktionsavgift. Du ska även anmäla om du gör förändringar eller upphör med din livsmedelsverksamhet. Du anmäler din verksamhet för registrering, ändring eller upphörande genom att fylla i vår e-tjänst. Om du inte kan eller vill använda e-tjänsten kontaktar du miljö- och byggnadsförvaltningen så kommer en blankett att skickas till dig. E-tjänst: Registrera, ändra eller avsluta livsmedelsverksamhet Anmäla registrering Anmälan ska göras minst två veckor innan verksamheten ska starta. Du får starta din verksamhet två veckor efter att anmälan lämnats in även om du ännu inte fått något beslut från miljö- och byggnadsförvaltningen. En avgift på 1 364 kronor tas ut för handläggningen. Vid ett ägarbyte ska den nya ägaren av livsmedelsverksamheten alltid anmäla verksamheten för registrering. En registrering kan aldrig tas över av en annan verksamhetsutövare. Anmäla ändring Om du gör förändringar i din verksamhet behöver du anmäla detta till miljö- och byggnadsförvaltningen. Detta gäller exempelvis om du bygger om lokalen, ändrar inriktning på verksamheten eller börjar/slutar med processer till exempel nedkylning, varmhållning, bakning, märkning eller liknande. Köpa eller ombilda bolag Om du tar över en befintlig verksamhet eller ombildar ditt bolag räknas det som att du startar en helt ny verksamhet och du måste anmäla verksamheten för registrering. Alltid när ansvaret går över till ett nytt organisationsnummer räknas det som ägarbyte. Även om det är ett bolag som bara ombildas, och även om samma personer fortsätter att driva verksamheten. Byta lokal Om du flyttar din verksamhet till en ny lokal räknas detta som en ny livsmedelsanläggning. Då måste du göra en ny anmälan om registrering. Verksamheten upphör Om verksamheten ska säljas eller stängas ska detta anmälas till miljö- och byggnadsförvaltningen. Riskklassning och kontrollfrekvens I samband med att du anmäler din verksamhet för registrering kommer den även att riskklassas och få ett fastställt kontrollintervall. Kontrollintervallet talar om hur många kontroller din verksamhet kommer att få under en femårsperiod. För att vi ska kunna riskklassa din verksamhet behöver vi veta vad som ska göras i verksamheten, vilka processer (aktiviteter) som verksamheten har. Exempel på aktiviteter är: kylförvaring, nedkylning, varmhållning, märkning, transport av livsmedel etcetera. Dessutom behöver vi veta verksamhetens omfattning. Dessa uppgifter lämnas när man anmäler sin verksamhet för registrering i vår e-tjänst. Om man inte kan eller vill använda e-tjänsten behöver dessa uppgifter tas in på annat sätt, till exempel under ett platsbesök. Kontroller och regler window.svDocReady(function(){ var config = { headerSelector: '#svid12_51b3e496167c5f867322c73b .sol-js-toggle-collapse', contentSelector: '#svid12_51b3e496167c5f867322c73b .sv-decoration-content:first', activeClass: 'sol-collapsible__header--active', time: 200, id: 'svid12_51b3e496167c5f867322c73b' }; SolUtils.collapseElement(config); }); På Livsmedelsverkets hemsida finns det mer information om hur kontrollen går till. Det är alltid den som driver en livsmedelsverksamhet som ansvar för att maten som serveras, produceras eller säljs är säker. Det betyder bland annat: att maten som serveras inte innehåller smittor eller otillåtna ämnen och att du informerar gästerna vad gäller exempelvis allergener. att produkterna ska vara märkta på rätt sätt, till exempel vad gäller ingredienser, hälsopåståenden eller allergener. att produkterna alltid måste kunna spåras tillbaka till tidigare produktions- och handelsled och om produkterna levereras till andra livsmedelsverksamheter ska de även kunna spåras till dessa. På Livsmedelsverkets hemsida finns det mer information till livsmedelsverksamheter. Kontroller Miljö- och byggnadsförvaltningen kontrollerar alla livsmedelsverksamheter som finns registrerade i våra kommuner. De flesta kontroller är oanmälda och görs på plats i verksamheten. När en verksamhet är ny bokar vi in den första kontrollen för att ha tillräckligt med tid både för att kontrollera er lokal och för att den som driver verksamheten ska kunna ha möjlighet att vara med vid kontrollen och få svar på eventuella frågor och funderingar. Vid kontrollen ska den som driver en livsmedelsverksamhet kunna visa att de krav som finns i lagstiftningen följs. Det är företagare som måste känna till vilka regler som behöver följas och utforma verksamhet så att målen med reglerna uppfylls. Vid livsmedelskontroller tittar vi på många olika saker, till exempel rengöring, spårbarhet, skadedjurssäkring, hygien, märkning och information etcetera. Det finns väldigt många delar som ska kontrolleras och därför kommer inte allt att kontrolleras vid varje tillfälle. Efter utförd kontroll får verksamheten en kontrollrapport där resultatet av kontrollen framgår. Avvikelser Om det noteras avvikelser vid en kontroll ska dessa åtgärdas. Detta följs alltid upp av miljö- och byggnadsförvaltningen vid en uppföljande kontroll. När en avvikelse noterats så kompletteras kontrollrapporten i många fall med ett överklagningsbart beslut. Vid allvarliga avvikelser har miljö- och byggnadsförvaltningen flera olika sanktioner att använda, till exempel att stänga verksamheten till dess att avvikelserna åtgärdats. Avgift Efter utförd kontroll kommer miljö- och byggnadsförvaltningen att fakturera verksamheten för den tid kontrollen tagit. I tiden ingår förberedelser för kontrollen, själva utförandet av kontroller samt det efterarbete som görs efter utförd kontroll. Om avvikelser noteras kommer även den tid det tar att följa upp dessa samt det kringarbete detta genererar också att Timtaxan för 2024 är 1 364 kronor. Avgifter window.svDocReady(function(){ var config = { headerSelector: '#svid12_2d01d90c16a5883f2b59d097 .sol-js-toggle-collapse', contentSelector: '#svid12_2d01d90c16a5883f2b59d097 .sv-decoration-content:first', activeClass: 'sol-collapsible__header--active', time: 200, id: 'svid12_2d01d90c16a5883f2b59d097' }; SolUtils.collapseElement(config); }); Avgifter tas ut för kontroll av livsmedelsverksamheter. Taxan är utformad så att den ska täcka förvaltningens nedlagda tid för den totala hanteringen av en verksamhet eller ett ärende. Den tid som räknas in i avgiften är bakgrundsarbete, inläsning av ärendet, resor, inspektioner, kontroller, skrivelser eller beslut samt efterarbete och registerhållning. Fakturor skickas efter varje genomförd kontroll och i kontrolltiden ingår inte bara kontroll på plats utan även inspektörens tid för planering av kontrollen samt efterföljande handläggning. Hur ofta en verksamhet får kontroll avgörs av riskklassningen. Timtaxan för 2024 för livsmedelskontroll, uppföljande kontroll och registrering är 1 364 kronor. Här kan du läsa taxan som är fastställd av kommunfullmäktige: Taxa för prövning och offentlig kontroll av livsmedel Utformning av livsmedelslokaler window.svDocReady(function(){ var config = { headerSelector: '#svid12_1bad9de61685a94e2bd74544 .sol-js-toggle-collapse', contentSelector: '#svid12_1bad9de61685a94e2bd74544 .sv-decoration-content:first', activeClass: 'sol-collapsible__header--active', time: 200, id: 'svid12_1bad9de61685a94e2bd74544' }; SolUtils.collapseElement(config); }); Tänk på hur lokalerna ser ut där du planerar att ha din livsmedelsanläggning. Är de lämpligt utformade och bra planerade? Ju bättre planering och utformning desto lättare är det att hålla rent och därmed ha en högre livsmedelssäkerhet. Hjälp med lokalplanering kan du få av till exempel konsulter, arkitekter och storköksplanerare. Det är du som verksamhetsutövare som är ansvarig för att lokalerna uppfyller lagstiftning. På Livsmedelsverkets hemsida finns mer råd och tips om utformning, hantering och hygien. Egenkontroll window.svDocReady(function(){ var config = { headerSelector: '#svid12_51b3e496167c5f867322c307 .sol-js-toggle-collapse', contentSelector: '#svid12_51b3e496167c5f867322c307 .sv-decoration-content:first', activeClass: 'sol-collapsible__header--active', time: 200, id: 'svid12_51b3e496167c5f867322c307' }; SolUtils.collapseElement(config); }); Kunskap om livsmedelshantering Livsmedelslagstiftningen säger att man ska ha tillräcklig kunskap för den livsmedelshantering verksamheten har. Många avvikelser vid en inspektion beror många gånger på otillräcklig kunskap. Förutom att ha praktisk kunskap om matlagning eller om den hantering som verksamheten har, behöver du också känna till vad livsmedelslagstiftningen säger samt ha kunskap om egenkontroll och HACCP-principer , det vill säga hur man gör en riskbedömning i sitt livsmedelsföretag. Egenkontroll Egenkontroll är ett verktyg som du som livsmedelsföretagare ska ha för att producera säkra livsmedel. Egenkontrollen består av bra rutiner som styr det dagliga arbetet. Exempel på rutiner är: personlig hygien underhåll av lokaler skadedjur tillagning märkning utbildning för personal städning och rengöring temperaturkontroll åtgärder vid avvikelser. Om du vill kan du ta hjälp av en konsult för att ta fram ditt egenkontrollprogram. Det viktigaste är dock att du använder dig av rutinerna och att rutinerna är anpassade till ditt företag. Krav på utbildning All personal som arbetar med livsmedel ska ha utbildning i det egenkontrollprogram som gäller i verksamheten. Alla ska veta om vilka rutiner som gäller för deras arbetsområden och veta vad man gör om något går fel. Alla ska veta var egenkontrollpärmen, som alltid ska finnas på plats, finns någonstans. Information och märkning av livsmedel window.svDocReady(function(){ var config = { headerSelector: '#svid12_51b3e496167c5f867322c56d .sol-js-toggle-collapse', contentSelector: '#svid12_51b3e496167c5f867322c56d .sv-decoration-content:first', activeClass: 'sol-collapsible__header--active', time: 200, id: 'svid12_51b3e496167c5f867322c56d' }; SolUtils.collapseElement(config); }); Livsmedelsförpackningar ska vara märkta med ett antal obligatoriska uppgifter för att hjälpa konsumenten till ett medvetet och säkert val. Det finns regler för hur livsmedelsförpackningar ska vara märkta och hur informationen ska vara utformad. Till exempel ska det tydligt framgå i en innehållsförteckning att produkten innehåller allergener, det vill säga ämnen som kan framkalla en allergisk reaktion. Märkningen av livsmedel ska vara enkel och korrekt så att konsumenter inte blir lurade när de handlar mat. Läs mer på Livsmedelsverkets hemsida
Senast uppdaterad: 20 januari 2020