Högstadieelever skapade konst av barns rättigheter

Publicerad: 26 april 2024 Uppdaterad: 14 maj 2024

Under onsdagen avslutades vårterminens konstprojekt ”Gestalta din livsmiljö” med invigning av Noretskolan och Morkarlbyhöjdens nya magiska drömträdgårdar. Där presenterade elever i årskurs sju mosaiker som tolkade FN:s barnkonvention och höll tal om vad de tycker är viktigt på en framtida skola på Strandenområdet.

Under våren har eleverna lärt sig arbeta med mosaiker för att gestalta sina tankar och idéer, utifrån artiklar i FN:s barnkonvention, under ledning av bildlärarna Christoffer Nilsson, Jenny Hammare och Lena Sundberg, samt konstnären Amanda Larsson. Mosaikerna pryder drömträdgårdens olika installationer: Trädhuset, playan och talarstolen, som eleverna byggt tillsammans med en snickare.

Det är andra året som ”Gestalta din livsmiljö” genomförs i Moras högstadieskolor. Under förra vårterminen byggdes talarstolen, som symboliserar barns rätt att bli lyssnade på och att vuxna tar beslut med barnens bästa i åtanke. I år har talarstolen kompletterats med ett trädhus som representerar rätten till hem, mat och trygghet samt en installations som kallas ”playan”, den representerar barns rätt till lek.

Politiker och tjänstepersoner i kommunen hade bjudits in för att lyssna på elevernas presentationer, och deras tankar kring den framtida skolan på Strandenområdet. Eleverna önskade större närvaro från elevhälsan och mer aktiviteter på skolgården.

Elever träffade politiker och tjänstemän, i arbetet med att utforma nya skolan på Stranden

Lilly Rytter-Halvarsson och Agnes Bälter, i årskurs sju på Noretskolan, deltog på mötet i kommunhuset i Mora

Lilly Rytter-Halvarsson i klass 7E på Noretskolan tyckte det kändes bra att få vara med och påverka den framtida högstadieskolan där hennes småsyskon kommer gå.

- Det var kul att få säga vad man själv tycker och önskar till nya skolan. Jag har ju yngre syskon som antagligen kommer gå där. Det ska ju finnas en bra skola i Mora som alla barn ser fram emot att gå till, och inte har ångest över att gå till skolan, säger hon.

Under torsdagen fick en grupp elever även hålla presentationer i kommunhuset för Anna Nises Borgström, tillförordnad kommundirektör och Anna Hed (C), kommunstyrelsens ordförande.

- Det som var så bra med de här diskussionerna är att de bekräftar så väl det vi har fångat upp, att eleverna betonar behovet av trygghet och att det finns möjlighet till individanpassad undervisning, och det är precis så vi har jobbat. Det kom flera exempel då vi kände hur bra det är att vi redan tagit det här på allvar, säger Anna Hed.

Under det senaste året har elevrådsrepresentanter varit med och påverkat utformningen av både inomhusmiljöer och utomhusmiljöer.

Elevers åsikter i fokus när nya skolan utformas - Mora kommun Länk till annan webbplats.

Elevråden tog fram ritningar för skolgården på Stranden - Mora kommun Länk till annan webbplats.

Projektet ”Gestalta din livsmiljö” finansieras med medel från ”Skapande skola” och Mora kommun har ansökt om medel för att förlänga projektet ytterligare ett år.

Senast uppdaterad: 14 maj 2024