Genomfart Mora är äntligen färdigt! Arbetet har pågått under många år och har inneburit påfrestningar för alla som bor, verkar eller rör sig genom centrala Mora. Nu finns en smidigare och säkrare genomfart där trafiken flyter på bättre för alla trafikslag, vare sig man cyklar, går, åker bil eller reser kollektivt.
På den här sidan hittar du samlad information om projektets bakgrund, genomförande och hur slutresultatet blev.
Trafikinformation
Den nya genomfarten innebär förändringar i trafikmiljön i centrala Mora.
- På Trafikverkets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. hittar du trafikinformation som för de statliga vägarna E45 och väg 70, samt korsningar längs dessa vägar.
- Längre ned på denna sida finns trafikinformation för det kommunala vägnätet i centrala Mora.
Bakgrund: Årtionden av köer
Innan arbetet med Genomfart Mora inleddes hade trafiksituationen på E45 och väg 70 genom Mora under årtionden varit kraftigt ansträngd. Då fanns mängder med korsningar, trafikljus och in- och utfarter längs vägen, vilket ledde till många stopp och återkommande köer. Samtidigt saknades möjligheter att gå och cykla genom centrala Mora på ett trafiksäkert sätt.
E45 och väg 70 är statliga vägar som Trafikverket ansvarar för, men som samtidigt är avgörande för kommunens infrastruktur och alla Morabors möjligheter att transportera sig inom kommunen. Därför inleddes 2015 en gemensam planering för E45 och väg 70, med gemensam finansiering av Trafikverket och Mora kommun.
Lösningen: En ny genomfart
En av de första frågorna som utreddes var om en förbifart kunde lösa trafikproblemen. Analyser som togs fram visade att drygt 80 procent av trafiken skulle till en destination inom Moras tätort, och inte bara passera. Samtidigt skulle en förbifart göra att butiker och restauranger i centrala Mora skulle tappa en stor andel av sina kunder, i form av bland annat turister som stannar i Mora på vägen mot fjällsemestern. Det skulle riskera livskraften för hela stadskärnan, något som skett i många andra svenska städer.
Därför föll valet naturligt på att bygga en ny genomfart, med åtgärder som förbättrar framkomligheten för alla trafikslag. 2017 inledde Mora kommun arbetet med att ta fram en ny detaljplan, samtidigt som Trafikverket tog fram ritningar för den nya genomfarten.
Det största arbetet fanns under jord, där många gamla vatten- och avloppsledningar under vägen behövde bytas ut. Det kommunala VA-bolaget Nodava inledde planering för en uppgradering av vatten- och avloppsnätet längs vägsträckan.
Viktig pusselbit för stadskärnan
Från kommunens perspektiv är genomfartsprojektet en av flera viktiga pusselbitar i centrumutvecklingen.
- 2014 invigdes Mora resecentrum, som bland annat gjorde det smidigare att byta mellan tåg och buss. Under genomfartprojektet färdigställdes gång- och cykelvägar som knyter ihop Resecentrum med stadskärnan.
- 2018 återinvigdes gågatan på Kyrkogatan, som bland annat fick ny stenläggning och belysning för att skapa ett mer attraktivt gångstråk som sträcker sig från Kyrkogatan, via Köpmannagatan ner till Kajen.
- 2024 färdigställdes den sista delen av gångstråket över E45 när Genomfart Mora öppnades.
- Under 2025 fortsätter arbetet med att utveckla Kajenområdet och stärka stadskärnans koppling till Saxviken och Siljan.
Det övergripande målet är att skapa en mer attraktiv och livskraftig stadskärna, där det finns större möjligheter att åka kollektivt, gå och cykla.
Arbetet genomfördes i etapper
När detaljplanen antagits av kommunfullmäktige 2018 inleddes projektet, indelat i tre etapper:
- Etapp 1: Nya cirkulationsplatser vid Badstubacksbron, Måmyren, Örjastäppan samt flera tillfälliga cirkulationsplatser.
- Etapp 2: Nya gång- och cykelvägar genom Färnäs samt mellan Kråkberg och Bonäs, 2018-2019.
- Etapp 3: Ny genomfart, 2020-2024, indelat i delsträcka 1 och 2.
Delsträcka 1, 2020-2022
Delsträcka 1 började vid Broåkern och fram till cirkulationsplats Stranden. Där byggdes tvåfilig väg, två cirkulationsplatser, gång och cykelvägar samt en gång- och cykeltunnel vid Resecentrum.
Arbetet drabbades av en stor motgång när Trafikverkets upphandlade entreprenör, TC Byggföretag AB avbröt allt arbete i juni 2021, vilket i slutändan resulterade i att Trafikverket hävde kontraktet. Därefter anlitades NCC för att färdigställa delsträcka 1, men arbetet hade blivit rejält försenat. Delsträcka 1 färdigställdes sommaren 2022 och då förbättrades trafikflödet avsevärt för väg 70.
Delsträcka 2, 2022-2024
Delsträcka 2 sträckte sig från cirkulationsplats Stranden, vid Älvgatan, genom centrala Mora fram till cirkulationsplats Starbo, vid Fridhemsgatan. Längs hela sträckan har långa sträckor av vatten- och avloppsledningar bytts ut, vilket gjort flera meter djupa schakt behövts grävas innan själva vägarna har kunnat byggas. Det har även byggts nya gång- och cykelbanor, gång- och cykeltunnel vid Stranden och laddtorg för elbilar.
Arbetet inleddes efter sommaren 2022 och utfördes av entreprenören Peab. De komplicerade VA-arbetena var en stor utmaning, där Trafikverket tvingades ansöka om en vattendom för att pumpa bort grundvatten från de djupa VA-schakten. För att möjliggöra att projektet skulle kunna färdigställas under 2024 beslutade Mora kommun att ge Trafikverket tillåtelse att leda om trafik på kommunala vägar alla tider på året förutom Vasaloppsveckorna. Avstängningarna och omledningarna ledde till stora påfrestningar för alla som bor, verkar och rör sig i centrala Mora. Men åtgärden gav önskad effekt, och arbetet kunde färdigställas planenligt under hösten 2024.
Genomfart Mora resulterar i:
- Förbättrad tillgänglighet
- Ökad kapacitet för alla trafikslag
- Tryggare och säkrare trafikmiljö
- Förbättrad kvalitet och kapacitet i vatten- och avloppsnätet i centrala Mora
- Ökad motståndskraft mot skyfall och höga vattenflöden
- Tillgängligare och trevligare stadsmiljö i Mora
- Bidragit till en hållbar stadsutveckling
I samband med grävarbeten har även Ellevio genomfört insatser som höjt elnätets kapacitet i centrala Mora.
Ytterligare information om projektet hittar du på Trafikverkets webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Där kan du även ställa frågor till projektorganisationen.
Förändringar på kommunala vägar i centrala Mora
I samband med att E45/väg 70 öppnar för trafik återställs de flesta av de tillfälliga förändringar som gjorts på kommunala vägar i centrala Mora. Förändringarna genomförs succesivt med start 15 november. Kom ihåg att alltid följa aktuell skyltning!
Här hittar du en sammanställning av förändringarna:
Förbud mot vänstersvängar tas bort
Nästan alla tillfälliga förbud mot vänstersvängar på den tidigare omledningsvägen längs Badstugatan, Vasagatan, Oxbergsvägen och Morkarlbyvägen togs bort den 22 november. Förbudet kvarstår på två platser:
- Vänstersväng förbjuden från Morkarlbygatan ut på Vasagatan.
- Vänstersväng förbjuden från Millåkersgatan ut på Vasagatan (vid polisstationen).
De heldragna mittlinjerna på den tidigare omledningsvägen kommer preliminärt tas bort våren 2025.
Övergångsställen
Tillfälligt borttagna övergångsställen återinförs i stor utsträckning längs den tidigare omledningsvägen (Badstugatan, Vasagatan och Oxbergsvägen). Eventuell målning av övergångsställen kan ske tidigast våren 2025.
- Övergångsställe vid Badstugatan/Fredsgatan återinförs.
- Alla fyra övergångställen runt cirkulationsplatsen vid klockstapeln återinförs.
- Övergångsställe från Mossbäcksparkeringen till Zornmuseet återinförs.
- Övergångsstället vid O’Learys blir kvar.
- Övergångsställe vid korsningen Millåkersgatan/Köpmannagatan tas bort (utanför polishuset).
- Vid korsningen Vasagatan/Hantverkaregatan kommer endast det upphöjda övergångsstället vara kvar.
- Övergångsstället Vasagatan/Morkarlbyvägen görs om till gångpassage.*
- Övergångsstället vid Oxbergsvägen/Fridhemsgatan återställs och kompletteras med blinkskyltar.
- Övergångsstället Morkarlbyvägen vid järnvägskorsningen görs om till gångpassage.*
* Vid en gångpassage har gående skyldighet att lämna företräde till fordonstrafik.
Cirkulationsplats Klockstapeln
Cirkulationsplatsen vid Klockstapeln återinförs (Kaplansgatan, Badstugatan, Vasagatan) .
Kyrkogatan och cirkulationsplats vid Malungsvägen
Den tillfälliga cirkulationsplatsen vid Malungsvägen (gamla brandstationen) blir kvar under vintern 2024/2025. In- och utfarten till Kyrkogatan är öppen för busstrafik fram till 15 december 2024, då nuvarande tidtabell löper ut, och stängs därefter för all fordonstrafik.
Millåkersgatan, Morkarlbyvägen och Bygatan
- Millåkersgatan mellan Hantverkaregatan och Morkarlbyvägen är fortsätt dubbelriktad. Utanför polisstationen blir det enkelriktat igen.
- Morkarlbyvägen kommer fortsatt vara dubbelriktad.
- Bygatan öppnas igen för trafik mot Vasagatan, men stängs igen för biltrafik mot Oxbergsvägen.
Förändringar längs E45/väg 70
- Badstugatan stängs för tung trafik och trafiken från Älvdalen kommer hänvisas via till Älvgatan och vidare på E45.
- Fredsgatan vid centrumkyrkan får utfartsförbud och blir vändzon.
- Köpmannagatan vid Grays får utfartsförbud mot E45.
- Endast högersväng tillåts till och från Hamngatan vid E45
- Endast högersväng tillåts till och från Laddtorget vid E45
- Endast högersväng tillåts till och från Kajenparkeringen vid E45
All information om förändringar längs E45/väg 70 finns samlade på Trafikverkets webbplats Länk till annan webbplats..