Digitala arbetssätt för digital utveckling inom kostenheten

Projektet syftar till digital utveckling för att möta nutiden och framtidens arbetssätt inom offentlig kostverksamhet.

En kvinnlig kock håller i en läsplatta
  • Projektägare: Serviceförvaltningen
  • Projekttid: 2021-11-01 - 2022-06-30

Projektet ska köpa in digitala hjälpmedel som ska användas till olika arbetsuppgifter; daglig recept-och mängdhantering genom kostdataprogrammet och digital egenkontroll samt underlätta digitala möten. En viktig del av projektet är stöd till implementering och utbildning av medarbetare.

Projektet är avslutat

Projektet har utrustat 8 köksverksamheter av totalt 26 kök. I samråd med IT valde de ut en särskild dator, som fungerade väl för ändamålet.

Projektägarna uppger att projektet har skapat förutsättningar för en högre kvalité och effektivitet i verksamheten, och säkrare mathantering. Projektet har också skapat mer jämlika förutsättningar för de 8 köksenheterna att kunna utföra sitt arbete, möjligheter till ett mer närvarande ledarskap, samt möjligheter till att oftare kunna ha erfarenhetsutbyten mellan de olika köken inom kostenheten.

Lärande

Det visade sig att I-pads, som var den tilltänkta IT-utrustningen, inte lämpade sig väl (t ex var det svårare för personalen att dela på en enhet pga inloggskrav etc) och priset per IT-enhet i projektet blev högre än planerat. Antalet köksenheter som fick ta del av de nya arbetsstationerna blev därför också färre än planerat.

Vad händer efter projekttidens slut?

De kök som har fått nya arbetsstationer har uppfyllt många av de nyttor och förväntade resultat som projektet satte upp. Därför kommer kostenheten kontinuerligt att fortsätta uppdatera arbetsstationer för resterande kök. Nya kök som startas upp ska ha utrustningen från början.

Projektet har utrustat 8 köksverksamheter av totalt 26 kök.

Senast uppdaterad: 2 augusti 2024