E-tjänster skola
Målet med projektet är att skapa användarvänliga e-tjänster inom grundskolan och gymnasieförvaltningen.
Syftet är att genom digitalisering höja kvalitet och effektivitet inom den administrativa delen av skolans verksamhet. E-tjänsterna möjliggör ökat kundfokus, ökad likvärdighet, tillgänglighet, rättssäkerhet och service samt ökad delaktighet för medborgaren.
- Idégivare: För- och grundskoleförvaltning och gymnasieförvaltning
- Projekttid: 2021-11-13-2022-12-31
Projektet är avslutat
Projektet har ökad tillgängligheten för vårdnadshavare och elever. För verksamheten så har projektet inneburit flera förbättringar i form av förenklade processer i handläggning. Genom att underlätta och effektivisera handläggning har mer tid kunnat avsättas till att möta medborgare som har behov av direktkontakt. Resultatet anses av idégivaren över förväntan. Alla mål har uppnåtts i sin helhet och projektet har utvecklat fler e-tjänster än planerat.
Förvaltningarnas verksamheter är inom nedan beskrivna områden processkartlagda och prioriterade och totalt är tretton e-tjänster klara och används.
Följande e-tjänster är framtagna och förvaltas: måltidsersättning, inackorderingstillägg på gymnasiet, prövning på gymnasiet, utköp av enheter, återtag av enheter, skolskjuts grundskola, synpunkter och klagomål, beställning av betygskopior, pappersfri skolstart, ansökan om förskola, ansöka om fritidshem, elevkontrakt FoG, beställning av eleviPads. Ytterligare två är under utveckling - ansökan om specialkost och ansökan till vuxenutbildning.
Lärande
Stödet de har fått av projektledaren har varit till stor hjälp och projektet har hittat en bra metod för processkartläggning vid införande av e-tjänster.
Vad händer efter projekttidens slut?
Arbetet med att utveckla digitala arbetssätt kommer att fortsätta inom ordinarie verksamhet kopplat till kommunplansarbete, systematiskt kvalitetsarbete och systematiskt arbetsmiljöarbete. De modeller som arbetats fram i projektet ska användas för det fortsatta skolutvecklingsarbetet.