Flexen - alternativa lärmiljöer
Projekt Flexen – alternativa lärmiljöer vid Utmelands skola – utvecklar den fysiska miljön i skolan för att erbjuda elever en tillgänglig - fysiskt, pedagogiskt och socialt - lärmiljö som optimerar trygghet, arbetsro och lärande. Olika arbetsplatser ska byggas, såväl platser där elever kan arbeta enskilt, som platser för gemensamma genomgångar. De alternativa lärmiljöerna ska vara flexibla och lätta att förflytta för att kunna förändras utifrån elevernas behov av anpassning och stöd.
Idégivare: För och grundskoleförvaltningen
Projekttid: 2022-08-08--2023-12-31
Projektet är avslutat
Alla elever på skolan har möjlighet att ta del av de alternativa lärmiljöerna vid behov. Främst har det under projekttiden handlat om elever som har behov av insatser på individnivå i form av extra anpassningar eller särskilt stöd. Att målgruppen varit just denna beror på att det är många av just dessa elever som har utmaningar att hantera och tillgodose sig undervisning i helklass under hela skoldagen av olika anledningar. De har dock inte begränsat målgruppen att endast omfatta elever med någon form av funktionsnedsättning.
De elever som har plats i Flex kan delta i undervisningen utifrån sina förutsättningar. De kan vara i skolan och känna sig delaktiga och lyckas. Den lugna miljön bidrar till att eleverna kan fokusera mer på undervisningen. Projektägarens bedömning är att Flex haft positiva effekter på elevernas kunskapsinhämtning.
Resultatet från elevernas enkät visar att de flesta av eleverna tycker att de trivs i Flex alltid eller ibland. En elev trivs inte. Vårdnadshavarna är överlag mycket positiva i sina svar. Alla uppger att deras barn trivs i Flex. Exempel på svar ur vårdnadshavarnas enkät:
”Vårt barn föredrar att arbeta i Flex, det är en tystare arbetsmiljö och är en förutsättning för att vårt barn ska orka med skolan”
”Fantastiska pedagoger som möter mitt barn utifrån behov”
”Viktigt med tyst miljö och lugnt rum. o Mycket kompetent personal”
”Flex gör skillnad för mitt barn genom att det är en lugn miljö”
Lärande
Första året var fyllt med utmaningar kring bemanning och inköp av inredning. Det andra året har allt fallit på plats. Nu finns Flexen att tillgå för alla årskurser, jämfört med första året då det den endast omfattade årskurserna F-3. Strukturen kring samverkan mellan Flex, klasspedagoger, fritids och Hjärtat (stödfunktion speciallärare) har förbättrats genom att tid avsatts varje vecka för planering. I och med organiseringen av Flex har den interna samverkan stärkts. Detta bidrar till ett helhetsperspektiv och omfattar elevernas hela skoldag.
En lärdom från projektet är att det tar tid att få i gång en ny verksamhet och att man måste ha tålamod. De har sett att det är av stor vikt att ha kontinuerliga uppföljningar och utvärderingar under projektets gång och ta lärdom av dessa samt förändra arbetssätt och strukturer för att utvecklas. En annan viktig erfarenhet är att det är mycket bra att bygga fysiska anpassade lärmiljöer som är flyttbara och flexibla. Det de gjorde i första vändan är nu ändrat och möblerna delvis omflyttade.
Vad händer efter projekttidens slut?
Efter två år så är nu Flex är nu en av Utmelandsskolans två ordinarie stödfunktioner. Det är en fast bemanning i Flex och två av dem är resurser också på fritidstid. Det är en av de ordinarie från fritids som är i Flex på förmiddagen. Detta bidrar till ett helhetsperspektiv och omfattar elevernas hela skoldag.